Please use this identifier to cite or link to this item: http://202.28.34.124/dspace/handle123456789/108
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorAchariyapong Chanklangen
dc.contributorอัจฉริยพงศ์ จันทร์คลังth
dc.contributor.advisorNatirath Weeranakinen
dc.contributor.advisorเนติรัฐ วีระนาคินทร์th
dc.contributor.otherMahasarakham University. The Faculty of Informaticsen
dc.date.accessioned2019-08-19T02:52:25Z-
dc.date.available2019-08-19T02:52:25Z-
dc.date.issued24/6/2019
dc.identifier.urihttp://202.28.34.124/dspace/handle123456789/108-
dc.descriptionMaster of Science (M.Sc.)en
dc.descriptionวิทยาศาสตรมหาบัณฑิต (วท.ม.)th
dc.description.abstractThis research aimed to 1) to study of the form and pattern for 2D animation for enhance based on the participatory design concept. 2) to produce the 2D animation based on the participatory design concept. 3) examining the participant’s learning achievement with 2D animation based on the participatory design concept. 4) affirming the participant’s satisfaction toward the 2D animation based on the participatory design concept. The samples group consisted of 38 participants classified into 3 groups for each of those 3 phases: 1) a group of 3 expert of Isan folk art selected by purposive sampling selection 2) a group of 10 the media users selected by purposive sampling selection 3) group of 25 the experimental Using selected by purposive sampling selection. Research tools included 1) interview the expert of Isan poem singer. 2) interview the of the user. 3) media quality evaluation form by an expert. 4) achievement test. 5) a questionnaire of satisfaction with the 2D animation. Statistical values used for data analyses included percentage, average, standard deviation, and effectiveness index. The study’s outcome was found as follows 1) The form and pattern of the 2D animation should be the text of lam of love letter, original Isan poem singer and displayed with realistic backgrounds. 2) The production of the 2D animation was designed with 5 features including: Type of content, Presentation Style ,Type of cartoon, Type of background and Type of Sound. The expert evaluated the 2D animation found that the quality was at the level of the high. 3) The learning outcome resulting from 2D animation showed the significant of Effectiveness Index 63.26 percent. 4) The participant’s satisfaction toward the 2D animation at the level of highest.en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายของการวิจัย 1) เพื่อศึกษารูปแบบแอนิเมชัน 2 มิติ กลอนลำอีสาน โดยใช้การออกแบบแบบมีส่วนร่วม 2) เพื่อผลิตแอนิเมชัน 2 มิติ กลอนลำอีสาน โดยใช้การออกแบบแบบมีส่วนร่วม 3) เพื่อศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนที่เกิดจากสื่อแอนิเมชัน 2 มิติ กลอนลำอีสาน โดยใช้การออกแบบแบบมีส่วนร่วม 4) เพื่อศึกษาความพึงพอใจต่อสื่อแอนิเมชัน 2 มิติ กลอนลำอีสาน โดยใช้การออกแบบแบบมีส่วนร่วม  กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย จำนวน 38 คน จำแนกตามระยะการวิจัย ได้แก่ 1) ปราชญ์ด้านหมอลำกลอน จำนวน 3 คน ใช้วิธีเลือกแบบเจาะจง 2) ตัวแทนของผู้ใช้สื่อ จำนวน 10 คน ใช้วิธีเลือกแบบเจาะจง 3) กลุ่มทดลองใช้สื่อ จำนวน 25 คน ใช้วิธีการเลือกแบบเจาะจง  เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย 1) แบบสัมภาษณ์ความคิดเห็นของปราชญ์เกี่ยวกับแผ่นเสียงครั่ง 2) แบบสัมภาษณ์ความคิดเห็นต่อความต้องการรูปแบบแอนิเมชัน 2 มิติ ของผู้ใช้ 3) แบบประเมินคุณภาพสื่อ 4) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน 5) แบบประเมินความพึงพอใจ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ใช้การวิเคราะห์หาค่าดัชนีประสิทธิผล ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงคุณภาพ โดยใช้เทคนิควิเคราะห์แบบสามเส้า ผลการวิจัยพบว่า 1) ผลการศึกษารูปแบบสื่อแอนิเมชัน 2 มิติ พบว่ารูปแบบแอนิเมชัน 2 มิติ เป็นรูปแบบสื่อแอนิเมชัน 2 มิติ เล่าเรื่องกลอนลำจากแผ่นเสียงครั่ง ใช้เสียงกลอนลำต้นฉบับ และใช้ภาพประกอบสมจริง  2) ผลการผลิตสื่อแอนิเมชัน 2 มิติ มีผลปรากฏดังนี้ ผลการออกแบบแอนิเมชัน 2 มิติ ต้นแบบสื่อ ประกอบด้วย 5 องค์ประกอบ ดังนี้ เนื้อหาและกลอนลำ การนำเสนอ ตัวการ์ตูน ฉาก และเสียงประกอบ ผลการประเมินคุณภาพสื่อแอนิเมชัน 2 มิติ โดยผู้เชี่ยวชาญ พบว่า ด้านเนื้อหา ด้านการนำเสนอสื่อ และด้านภาพเคลื่อนไหวและเสียง โดยรวมอยู่ในระดับดี 3) ผลการศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของกลุ่มทดลองมีความก้าวหน้าทางการเรียนรู้คิดเป็นร้อยละ 63.2  4) ความพึงพอใจของกลุ่มทดลองใช้สื่อต่อสื่อแอนิเมชัน 2 มิติ โดยรวมอยู่ในระดับมากth
dc.language.isoth
dc.publisherMahasarakham University
dc.rightsMahasarakham University
dc.subjectการพัฒนาแอนิเมชัน 2 มิติth
dc.subjectการออกแบบแบบมีส่วนร่วมth
dc.subjectกลอนลำอีสานth
dc.subjectDevelopment 2D Animationen
dc.subjectThe Participatory Designen
dc.subjectIsan Poem Singeren
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.titleDevelopment 2D Animation of Isan Poem Singer based on the Participatory Designen
dc.titleการพัฒนาแอนิเมชัน 2 มิติ กลอนลำอีสาน โดยใช้การออกแบบแบบมีส่วนร่วมth
dc.typeThesisen
dc.typeวิทยานิพนธ์th
Appears in Collections:The Faculty of Informatics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
57011280005.pdf5.54 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.