Please use this identifier to cite or link to this item: http://202.28.34.124/dspace/handle123456789/1360
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorPattaragon Kaphuaken
dc.contributorภัทรกร กาเผือกth
dc.contributor.advisorPitsanu Boonsrianunen
dc.contributor.advisorพิษณุ บุญศรีอนันต์th
dc.contributor.otherMahasarakham University. College of Musicen
dc.date.accessioned2021-10-05T15:57:22Z-
dc.date.available2021-10-05T15:57:22Z-
dc.date.issued20/7/2020
dc.identifier.urihttp://202.28.34.124/dspace/handle123456789/1360-
dc.descriptionMaster of Music (M.M.)en
dc.descriptionดุริยางคศาสตรมหาบัณฑิต (ดศ.ม.)th
dc.description.abstractThis thesis aims 1) To study the history of Mo Lam Wiraphong Wongsin 2) To study the process of the Kalasin transmission of Mor Lam Wiraphong Wongsin Data is collected from documents and fields. Conducted a study between July 2019 - December 2019Research tools Is an interview Unstructured and observation The informational personnel consist of Mor Lam Wiraphongwongsilp Pupils who have studied Pupils are studying Band members and presenting the research results by descriptive analysis method The results of the research showed that 1) Formerly Mo Lam Wiraphong Wongsilp, a professional barber Mor Lam Weerapong Paying attention to the singing Ambition since childhood Want to have a band of your own Want to be Mor Lam Want to get to know more people Which was passed on from Teacher Tanjai Wan Who was the trainer of the trunk and the dance Moreover, he is gifted in this field and therefore can learn quickly. Began to be a full-fledged Mor-Lam occupation. At that time, only 19 years old, in year 1983, started out as a contractor for various jobs Only then. Later, in the year 2529 B.E., began to become a Mor-lam artist and the Mor-lam faculty of Super San Kham. Mor Mor, the story to the poem, Kalasin Sarakhham Is a famous Mo-mo in Maha Sarakham province. And get the role of a hero Mor Mor, the story to the poem, Kalasin Sarakhham Which has the nickname Rung Dawn at Phu Tai Year 2533, relocated to the Blue Moram Group of Mor Lam.Is a story about a poem similar to Kalasin Sarakham.Very famous at that time, traveling through the northeast in many provinces Such as Roi Et, Yasothon, Kalasin, Khon Kaen, Sakon Nakhon, Nakhon Phanom And Ubon Ratchathani Affiliated with this band for about 19 years more than playing the hero and later playing the father Phaya Music fans responded to the popularity. And was the last band before deciding to start their own band in 2004 Set up a folk-rock band, Weerapong Wongsin, Phu Thai artist, famous until today. 2) The process of transferring Mor Lam Wiraphong Wongsin, there are methods for accepting the patriarchal son in the sound of singing voice Memorizing verse is a study of verse Lam to understand by yourself. Will be the assignment for the students to use the verse to memorize by heart While still not wearing melodies But focusing on the memorization of words in the poem with accuracy and heart Pronunciation of each word in a poem clearly Mor Lam Wiraphong Wongsin transmits various melodies To the pupils by means of demonstration Watch as an example first and then start to broadcast. The transmission of that melody With pronunciation methods The correct sound level of the word Each verse, the rhyme of each verse in every word that has In that poem The process of practicing this melody requires a lot of patience from the students. Because the pronunciation of each poem must be clear and correct The sound level of the poem must be the sound level Correct according to the trunk By comparing the volume from the sound of can In each class, Mor Lam Wiraphong Wong Sin will record his own vocals for the students to take back to listen to or practice by themselves.en
dc.description.abstractวิทยานิพนธ์นี้มีจุดมุ่งหมาย 1)เพื่อศึกษาประวัติของหมอลำวีระพงษ์ วงศ์ศิลป์ 2)เพื่อศึกษากระบวนการการถ่ายทอดลำทำนองกาฬสินธุ์ของหมอลำวีระพงษ์ วงศ์ศิลป์ มีการเก็บรวบรวมข้อมูลจากเอกสารและภาคสนาม ทำการศึกษาระหว่างเดือนกรกฎาคม 2562- เดือนธันวาคม 2562 เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย เป็นแบบสัมภาษณ์แบบไม่มีโครงสร้างและแบบสังเกต บุคลากรที่ให้ข้อมูลประกอบด้วย หมอลำวีระพงษ์ วงศ์ศิลป์ ลูกศิษย์ที่เคยเรียน ลูกศิษย์กำลังเรียน สมาชิกในวงและนำเสนอผลการวิจัยโดยวิธีพรรณนาวิเคราะห์ ผลการวิจัยพบว่า 1)เดิมหมอลำวีระพงษ์ วงศ์ศิลป์ ประกอบอาชีพเปิดร้านตัดผม หมอลำวีระพงษ์ ให้ความสนใจเรื่องการร้องการลำ ความใฝ่ฝันตั้งแต่เด็ก ๆ อยากมีวงเป็นของตนเอง อยากเป็นหมอลำ อยากมีคนรู้จักมากขึ้น โดยได้รับการถ่ายทอดจากอาจารย์ทันใจหวาน ซึ่งเป็นผู้ฝึกสอนการลำและการฟ้อนให้ อีกทั้งตนเองมีพรสวรรค์ในด้านนี้จึงเรียนรู้ได้อย่างรวดเร็ว เริ่มอาชีพหมอลำอย่างเต็มตัวตอนนั้นเพียงอายุ 19 ปี ในปี 2526 ออกเดินสายรับจ้างลำตามงานต่างๆ เพียงคนเดียว จากนั้นต่อมา เมื่อปี พ.ศ. 2529 เริ่มไปเป็นศิลปินหมอลำกับหมอลำคณะซุปเปอร์สารคาม หมอลำเรื่องต่อกลอนทำนองกาฬสินธุ์สารคาม เป็นหมอลำที่มีชื่อเสียงในจังหวัดมหาสารคาม และได้รับบทพระเอก ต่อมาเมื่อปี พ.ศ. 2531  ย้ายมาสังกัดกับหมอลำคณะซุปเปอร์มหากาฬ  หมอลำเรื่องต่อกลอนทำนองกาฬสินธุ์สารคาม ซึ่งมีฉายาว่า รุ่งตะวัน แดนภูไท ปี พ.ศ.2533 ย้ายมาอยู่กับหมอลำคณะฟ้าสีคราม เป็นหมอลำเรื่องต่อกลอนทำนองกาฬสินธุ์สารคาม ที่โด่งดังมากในยุคนั้นออกเดินสายลำทั่วอีสานในหลายจังหวัด เช่น ร้อยเอ็ด ยโสธร กาฬสินธุ์ ขอนแก่น สกลนคร นครพนม และอุบลราชธานี สังกัดอยู่กับวงนี้นานมาก ประมาณ 19 ปีกว่า รับบทพระเอก และต่อมารับบทพ่อพญา แฟนเพลงให้การตอบรับมากขึ้นจนมีชื่อเสียง และเป็นวงสุดท้ายก่อนที่จะตัดสินใจมาตั้งวงเอง เมื่อปี พ.ศ.2547 ตั้งวงดนตรีหมอลำพื้นบ้าน คณะวีระพงษ์ วงศ์ศิลป์ ศิลปินภูไท จนมีชื่อเสียงโด่งดังจนถึงปัจจุบัน 2)กระบวนการถ่ายทอดของหมอลำวีระพงษ์ วงศ์ศิลป์ นั้นมีวิธีการรับลูกศิยษ์ที่มีใจรักในด้านเสียงร้องเสียงลำ การท่องจำกลอนลำเป็นการศึกษากลอนลำให้เข้าใจด้วยตัวเอง จะเป็นกามอบหมายให้ลูกศิษย์นำกลอนลำไปท่องจำให้ขึ้นใจ โดยที่ยังไม่ลำใส่กับท่วงทำนอง  แต่เน้นการจดจำในเรื่องของคำในบทกลอนให้แม่นยำและขึ้นใจ  การออกเสียงแต่ละคำในบทกลอนลำ  ให้ชัด  ฉะฉาน    หมอลำวีระพงษ์ วงศ์ศิลป์  ถ่ายทอดท่วงทำนองลำต่างๆ  ไปยังลูกศิษย์ด้วยวิธีสาธิตการลำ ให้ดูเป็นตัวอย่างก่อนแล้วจึงเริ่มถ่ายทอด  การถ่ายทอดท่วงทำนองนั้นๆ  ด้วยวิธีการออกเสียง ระดับเสียงที่ถูกต้องของคำ กลอนแต่ละคำการเอื้อนลูกคอของคำกลอนแต่ละคำในทุกคำที่มีในบทกลอนลำนั้นๆ  ในกระบวนการฝึกท่วงทำนองนี้ต้องอาศัยความอดทนของลูกศิษย์อย่างมาก  เพราะต้อง ออกเสียงของคำกลอนแต่ละคำให้ถูกต้องชัดเจนแล้ว  ระดับเสียงของคำกลอนนั้นต้องเป็นระดับเสียง ที่ถูกต้องตามทำนองการลำ  โดยการเทียบระดับเสียงจากเสียงแคน โดยในการเรียนแต่ละครั้งหมอลำวีระพงษ์ วงศ์ศิลป์จะบันทึกเสียงร้องของตัวเองไว้ให้ลูกศิษย์เอากลับไปฟังหรือฝึกซ้อมด้วยตัวเองth
dc.language.isoth
dc.publisherMahasarakham University
dc.rightsMahasarakham University
dc.subjectกระบวนการถ่ายทอดth
dc.subjectลำทำนองกาฬสินธุ์th
dc.subjectหมอลำวีระพงษ์ วงศ์ศิลป์th
dc.subjectRelay processen
dc.subjectMelodies Kalasinen
dc.subjectMor Lam Wiraphong wongsilpen
dc.subject.classificationArts and Humanitiesen
dc.titleThe Transmission for Mor-Lam Kalasin style,Weerapong Wongsinen
dc.titleกระบวนการถ่ายทอดลำทำนองกาฬสินธุ์ของหมอลำวีระพงษ์ วงศ์ศิลป์th
dc.typeThesisen
dc.typeวิทยานิพนธ์th
Appears in Collections:College of Music

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
60012050003.pdf2.52 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.