Please use this identifier to cite or link to this item: http://202.28.34.124/dspace/handle123456789/1543
Title: Ritual music of Phuthai in Tumbon Kokdaeng Amphpoe Nikhomkhamsoi Changwat Mukdahan
ดนตรีในพิธีเหยา : ชาวผู้ไทยตำบลกกแดง อำเภอนิคมคำสร้อย จังหวัดมุกดาหาร
Authors: Wannawat Charoenkrai
วัณณวัฒน์ เจริญไกร
Thanaporn Bhengsri
ธนภร เพ่งศรี
Mahasarakham University. College of Music
Keywords: พิธีกรรมเหยา
ดนตรีในพิธีกรรม
Yao Ritual
Ritual Music
Issue Date:  28
Publisher: Mahasarakham University
Abstract: A study and research on music in the Yao Ritual of the Phu Thai people, Kok Daeng Sub-district Nikhom Kham Soi District Mukdahan Province It was an anthropological research with the scope of research in Kok Daeng Sub-district, Nikhom Kham Soi District. It was found that the musical elements in the Yao ritual consisted of kaen, harp, and drums. made of gukan wood Lycan is made of copper mixed with silver. There is a rope made of grass or rattan to tie the Ku Khaen sticks together. And there is a tofu that is made of non-hard wood such as Takhian wood by using excrement attached to the toucan and Gu Khaen wood. and stuck between the gukan wood in which the eight caen is used in the ceremony The lowest sound of caen is A (la) in the 3rd octave, and the highest of khaen is A (la) in the 5th octave. and stretched with bicycle brake cables. There are knobs used to stretch the cables of 3 strings, and the first string sounds: Yes (E), the second string sounds donkeys (A), the third string sounds, yes (E) The drum is a wooden leather instrument. jackfruit It is stretched with cowhide by tying a nylon string between the leather and the drum body. In the Yao rituals, Lam Phu Thai has a main structure of the melody that is played similarly throughout the song. It's a monophonic texture type song, just playing it over and over again. until Doctor Yao tells him to end the performance. This song is in the A Minor scale. The sound group used is 3 4 5 6 is the dore mi fa and the different sound group levels are A (la) = +2 , C (do) = +1 , D (re ) = +2 , E (has) = ​​+1 range from the standard F sound and the highest sound is G high in the third octave, and on the rhythmic side of the melody, it was found that Can has a total of 9 rhythmic disturbances. Harp has 1 style of rhythmic movement, drums, 1 style of rhythmic movement, in which Lam Phu Thai songs have continual melodies (Conjunct Motion), roles and duties in society. It was found that the Yao ceremony of the Phu Thai reflected the importance of the belief of the Phu Thai people in Kok Daeng Sub-District. If the villagers are sick and cannot find the cause. As a result, Dr. Yao helped to perform the Yao healing ceremony, as well as to call on the morale and encouragement of the sick and the people in the family.
การศึกษาวิจัยเรื่องดนตรีในพิธีกรรมเหยาของชาวผู้ไทยตำบลกกแดง อำเภอนิคมคำสร้อย จังหวัดมุกดาหาร เป็นงานวิจัยเชิงมานุษยดุริยางควิทยาที่มีขอบเขตการวิจัย ในตำบลกกแดง อำเภอนิคมคำสร้อย พบว่า องค์ประกอบทางด้านดนตรีในพิธีกรรมเหยาประกอบด้วย แคน, พิณ, กลอง ซึ่งแคน เป็นเครื่องเป่าลิ้นเดี่ยว ทำด้วยไม้กู่แคน ลิ้นแคนทำจากโลหะทองแดงผสมกับเงิน มีเชือกที่ทำจากเครือหญ้านางหรือหวายมัดไม้กู่แคนให้ติดกัน และมีเต้าแคนที่ทำด้วยไม้ที่ไม่แข็งเช่น ไม้ตะเคียน โดยใช้ขี้สูดยึดติดนเต้าแคนกับไม้กู่แคน และติดระหว่างไม้กู่แคน ซึ่งในพิธีใช้แคนแปด มีเสียงต่ำที่สุดของแคนคือเสียง A (ลา) ใน octave ที่ 3 และเสียงสูงที่สุดของแคนคือเสียง A (ลา) ใน octave ที่ 5 พิณ เป็นเครื่องสาย มีหย่อง ตัวพิณทำด้วยไม้ขนุน และขึงสายด้วยสายเบรกจักรยาน มีลูกบิด ใช้ขึงสายจำนวน 3 สาย และสายที่หนึ่งใช้เสียง มี (E) สายที่สองใช้เสียง ลา (A) สายที่สามใช้เสียง มี (E) กลองเป็นเครื่องหนังทำด้วยไม้ขนุน ขึงด้วยหนังวัวโดยใช้เชือกไนลอนมัดระหว่างหนังกับตัวกลอง ในพิธีกรรมเหยาใช้บทเพลงลำผู้ไทยมีโครงสร้างหลักของทำนองที่มีการบรรเลงในทำนองเดียวกันตลอดทั้งเพลง เป็นบทเพลงประเภททำนองเดี่ยว (Monophonic Texture) เพียงแต่บรรเลงซ้ำไปมา จนกระทั่งหมอเหยาจะบอกให้จบการบรรเลง บทเพลงนี้อยู่ในบันไดเสียง A ไมเนอร์ กลุ่มเสียงที่ใช้คือ 3 4 5 6 คือเสียง โด เร มี ฟา และมีระดับกลุ่มเสียงต่าง ๆ คือ A (ลา) = +2 , C (โด) = +1 , D (เร) = +2 , E (มี) = +1 มีช่วงเสียงตั้งแต่เสียง F มาตรฐาน และเสียงสูงที่สุดคือ G สูง ใน Octave ที่สาม และในด้านกระสวนจังหวะของทำนอง พบว่า แคน มีการกระสวนจังหวะทั้งหมด 9 รูปแบบ พิณ มีรูปแบบการกระสวนจังหวะ 1 รูปแบบ กลอง มีการกระสวนจังหวะ 1 รูปแบบ ซึ่งในบทเพลงลำผู้ไทยมีทำนองที่ต่อเนื่องเชื่อมโยงกัน (Conjunct Motion) บทบาทหน้าที่ทางสังคม พบว่าพิธีเหยาของชาวผู้ไทยสะท้อนให้เห็นถึงความสำคัญของความเชื่อชาวผู้ไทยตำบลกกแดง หากมีชาวบ้านมีการเจ็บไข้ได้ป่วยที่ไม่สามารถหาสาเหตุได้ จึงทำให้หมอเหยานั้นได้ช่วยทำพิธีเหยารักษารวมถึงเป็นการเรียกขวัญและกำลังใจผู้ป่วยและรวมถึงคนในบ้านด้วย
Description: Master of Music (M.M.)
ดุริยางคศาสตรมหาบัณฑิต (ดศ.ม.)
URI: http://202.28.34.124/dspace/handle123456789/1543
Appears in Collections:College of Music

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
60012080010.pdf5.49 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.