Please use this identifier to cite or link to this item:
http://202.28.34.124/dspace/handle123456789/1644
Title: | The 5E Inquiry-Based Learning with Board Game to achievement
on Topic Energy Our on Earth of Students in Grade 3 การจัดการเรียนรู้แบบสืบเสาะหาความรู้ 5 ขั้นร่วมกับเกมกระดานที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่อง พลังงานบนโลกของเรา ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 |
Authors: | Narinnipa Chaikad นลินนิภา ชัยกาศ Ritthikrai Chai-ngam ฤทธิไกร ไชยงาม Mahasarakham University. The Faculty of Education |
Keywords: | ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน,การจัดการเรียนรู้แบบสืบเสาะหาความรู้ 5 ขั้น,เกมกระดาน achievement 5 Inquiry-based learning board games |
Issue Date: | 19 |
Publisher: | Mahasarakham University |
Abstract: | The objectives of this research are: 1) to develop the 5 Inquiry-based learning plan in conjunction with a board game to achievement on Topic Energy Our on Earth effective according to the criteria 70/70 2) to compare achievement on Topic Energy Our on Earth before and after the 5 Inquiry-based learning combined with board games and 3) to study the satisfaction of 5 Inquiry-based learning with board games to achievement on Topic Energy Our on Earth.The sample group used in this research consisted of 31 students in Grade 3 Ban Song Nang Yai Municipality School, semester 2 of the academic year 2021, totaling 31 students, obtained by simple random sampling. The research instruments were 1) a learning plan 2) a test of achievement on Topic Energy Our on Earth.3) Saticfication with the 5 Inquiry-based learning combined with board games to achievement.The statistics used in the data analysis were percentage, mean, standard deviation. and statistical values of Wilcoxon Signed Rank Test.The results of the research appear as follows:1) 5 Inquiry-based learning plan with board games the efficiency was 72.69/74.27. 2) The students who received the 5 Inquiry-based learning approach combined with board games after studying, it was significantly higher than before .05. 3) The students who studied with the 5 Inquiry-based learning combined with board games were significantly higher than before. Satisfaction was at the highest level. การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายคือ 1) เพื่อพัฒนาแผนการจัดการเรียนรู้แบบสืบเสาะหาความรู้ 5 ขั้นร่วมกับเกมกระดาน ที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนเรื่อง พลังงานบนโลกของเรามีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 70/70 2) เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนเรื่อง พลังงานบนโลกของเราก่อนและหลังการจัดการเรียนรู้แบบสืบเสาะหาความรู้ 5 ขั้นร่วมกับเกมกระดาน และ 3) เพื่อศึกษาความพึงพอใจต่อการจัดการเรียนรู้แบบสืบเสาะหาความรู้ 5 ขั้นร่วมกับเกมกระดาน ที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนเรื่อง พลังงานบนโลกของเรา กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ ได้แก่ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3/1 โรงเรียนเทศบาลบ้านส่องนางใย ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2564 จำนวน 31 คน ได้มาโดยการสุ่มอย่างง่ายใช้ห้องเรียนเป็นหน่วยสุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) แผนการจัดการเรียนรู้ 2) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนเรื่อง พลังงานบนโลกของเรา 3) แบบวัดความพึงพอใจที่มีต่อการจัดการเรียนรู้แบบสืบเสาะหาความรู้ 5 ขั้นร่วมกับเกมกระดาน ที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนเรื่อง พลังงานบนโลกของเรา สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าสถิติของวิลคอกซัน (Wilcoxon Signed Rank Test) ผลการวิจัยปรากฏ ดังนี้ 1) แผนการจัดการเรียนรู้แบบสืบเสาะหาความรู้ 5 ขั้นร่วมกับเกมกระดาน มีประสิทธิภาพเท่ากับ 72.69/74.27 ซึ่งเป็นไปตามเกณฑ์ที่กำหนด 2) นักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้แบบสืบเสาะหาความรู้ 5 ขั้นร่วมกับเกมกระดาน หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญ .05 3) นักเรียนที่เรียนด้วยการจัดการเรียนรู้แบบสืบเสาะหาความรู้ 5 ขั้น ร่วมกับเกมกระดาน มีความพึงพอใจอยู่ในระดับมากที่สุด |
Description: | Master of Education (M.Ed.) การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.) |
URI: | http://202.28.34.124/dspace/handle123456789/1644 |
Appears in Collections: | The Faculty of Education |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
63010552022.pdf | 3.37 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.