Please use this identifier to cite or link to this item:
http://202.28.34.124/dspace/handle123456789/1735
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | Rungtiwa Jansuk | en |
dc.contributor | รุ่งทิวา จันทร์สุข | th |
dc.contributor.advisor | Sumalee Choochumpang | en |
dc.contributor.advisor | สุมาลี ชูกำแพง | th |
dc.contributor.other | Mahasarakham University. The Faculty of Education | en |
dc.date.accessioned | 2022-10-26T13:46:12Z | - |
dc.date.available | 2022-10-26T13:46:12Z | - |
dc.date.issued | 17/6/2022 | |
dc.identifier.uri | http://202.28.34.124/dspace/handle123456789/1735 | - |
dc.description | Master of Education (M.Ed.) | en |
dc.description | การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.) | th |
dc.description.abstract | The purposes of this study were: 1) develop learning plan of inquiry method (5E) with using Board Games to enhance system thinking of Mathayomsuksa 4 Students to have the required criterion efficiency of 80/80. 2) study the Growth score the system thinking of Mathayomsuksa 4 students after learning of inquiry method (5E) with using Board Games. 3) enhance system thinking to study the satisfaction of students using inquiry method (5E) with using Board Games to enhance system thinking of Mathayomsuksa 4 students. The sample consisted of Mathayomsuksa 4/5 students of Mahasarakham University Demonstration School (Secondary) Kantharawichai District, Maha sarakham Province, in the second semester of the academic year of 2021, obtained from the cluster random sampling technique. The instruments used for the study comprised of 1) plans of 5E inquiry learning with using Board Games total 6 plans with 12 hours 2) Board Games total 6 board games 3) a 20 - item test of with System thinking difficulties ranging 0.39 - 0.71, discriminating powers ranging 0.29 - 0.64, and a reliability of 0.73 4) satisfaction measure in learning management form. The results of the study showed as follows: 1) the effectiveness of the learning plan of inquiry method (5E) with using Board Games to enhance system thinking of Mathayomsuksa 4 Students was 84.90/81.15 which meets the criteria 80/80 2) Mathayomsuksa 4 students received this learning of inquiry method (5E) with using Board Games have Growth score the system thinking 63.10% Growth score them were increased high level. 3) the satisfaction of the students using this learning plan of inquiry method (5E) with using Board Games was at the highest level with an average of 4.88 In conclusion, learning plan of inquiry method (5E) with using Board Games was suitable to gain system thinking of the students. Therefore, teachers could apply those learning approaches with biological learning to enhance the students learning moreefficiently. | en |
dc.description.abstract | การศึกษาครั้งนี้ มีความมุ่งหมายเพื่อ 1) พัฒนากิจกรรมการเรียนรู้แบบสืบเสาะหาความรู้ 5 ขั้น (5E) ร่วมกับการใช้บอร์ดเกม เพื่อส่งเสริมการคิดเชิงระบบของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 80/80 2) ศึกษาคะแนนพัฒนาการของการคิดเชิงระบบ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 หลังจากได้รับการจัดการเรียนรู้แบบสืบเสาะหาความรู้ 5 ขั้น (5E) ร่วมกับการใช้บอร์ดเกม 3) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่ได้รับการสอนโดยใช้การจัดการเรียนรู้แบบสืบเสาะหาความรู้ 5 ขั้น (5E) ร่วมกับการใช้บอร์ดเกม เพื่อส่งเสริมการคิดเชิงระบบของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4/5 โรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยมหาสารคาม (ฝ่ายมัธยม) อำเภอกันทรวิชัย จังหวัดมหาสารคาม ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2564 จำนวน 31 คน ได้จากวิธีการสุ่มแบบกลุ่ม (Cluster Random Sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) แผนการจัดการเรียนรู้แบบสืบเสาะหาความรู้ 5 ขั้น (5E) ร่วมกับการใช้บอร์ดเกม จำนวน 6 แผน ใช้เวลาทั้งสิ้น 12 ชั่วโมง 2) บอร์ดเกม จำนวน 6 บอร์ดเกม 3) แบบทดสอบวัดการคิดเชิงระบบ จำนวน 20 ข้อ มีค่าความยากง่ายตั้งแต่ 0.39 - 0.71 มีค่าอำนาจจำแนกตั้งแต่ 0.29 - 0.64 และมีค่าความเชื่อมั่น เท่ากับ 0.73 4) แบบวัดความพึงพอใจในการจัดการเรียนรู้ ผลการศึกษา พบว่า : 1) ประสิทธิภาพของกิจกรรมการเรียนรู้แบบสืบเสาะหาความรู้ 5 ขั้น (5E) ร่วมกับการใช้บอร์ดเกม เพื่อส่งเสริมการคิดเชิงระบบของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 มีค่าเท่ากับ 84.90/81.15 ซึ่งเป็นไปตามเกณฑ์ 80/80 ที่กำหนดไว้ 2) นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ที่ได้รับการเรียนรู้แบบสืบเสาะหาความรู้ 5 ขั้น (5E) ร่วมกับการใช้บอร์ดเกม มีพัฒนาการของการคิดเชิงระบบโดยเฉลี่ยร้อยละ 63.10 มีพัฒนาการเพิ่มขึ้นอยู่ในระดับสูง 3) นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 มีความพึงพอใจต่อการจัดการเรียนรู้แบบสืบเสาะหาความรู้ 5 ขั้น (5E) ร่วมกับการใช้บอร์ดเกม อยู่ในระดับความพึงพอใจมากที่สุด โดยมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.88 โดยสรุป กิจกรรมการเรียนรู้แบบสืบเสาะหาความรู้ 5 ขั้น (5E) ร่วมกับการใช้บอร์ดเกม สามารถพัฒนาการคิดเชิงระบบของนักเรียนได้ ดังนั้น ควรสนับสนุนให้ครูผู้สอนนำวิธีการจัดการเรียนรู้แบบสืบเสาะหาความรู้ 5 ขั้น (5E) ร่วมกับการใช้บอร์ดเกม ไปปรับใช้ให้เหมาะสมกับการเรียนการสอนชีววิทยาให้มีประสิทธิภาพและเหมาะสมยิ่งขึ้นต่อไป | th |
dc.language.iso | th | |
dc.publisher | Mahasarakham University | |
dc.rights | Mahasarakham University | |
dc.subject | การจัดการเรียนรู้แบบสืบเสาะหาความรู้ 5 ขั้น (5E), การใช้บอร์ดเกม, การคิดเชิงระบบ | th |
dc.subject | Learning of inquiry method (5E), Using Board Games, System Thinking | en |
dc.subject.classification | Social Sciences | en |
dc.title | A Development of Biology Learning activities by using The Inquiry method (5E) with using Board Games to Enhance Systems Thinking of Mathayomsuksa 4 Students | en |
dc.title | การพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้ชีววิทยาด้วยการจัดการเรียนรู้แบบสืบเสาะหาความรู้ 5 ขั้น (5E) ร่วมกับการใช้บอร์ดเกม เพื่อส่งเสริมการคิดเชิงระบบของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 | th |
dc.type | Thesis | en |
dc.type | วิทยานิพนธ์ | th |
Appears in Collections: | The Faculty of Education |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
62010556017.pdf | 7.03 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.