Please use this identifier to cite or link to this item: http://202.28.34.124/dspace/handle123456789/219
Title: The Development of a virtual reality media for promoting Sanctuary Of Muang Tam tourism
การพัฒนาสื่อประชาสัมพันธ์การท่องเที่ยวแบบเสมือนจริงของปราสาทเมืองต่ำ
Authors: Chaiyakorn Phermphoon
ชัยกร  เพิ่มพูน
Ratanachote Tienmongkol
รัตนโชติ เทียนมงคล
Mahasarakham University. The Faculty of Informatics
Keywords: ความจริงเสมือน
การท่องเที่ยว
ปราสาทเมืองต่ำ
การถ่ายภาพ
Virtual reality
VR
Prasat Maung Tam
Photography Virtual Reality
Issue Date:  9
Publisher: Mahasarakham University
Abstract: The aims of this study were: 1) investigating and analyzing the key tourism data concerning with the Prasat Muang Tam attraction; 2) studying and comparing the appropriateness of different panorama-photo devices for creating a VR media model; 3) developing a VR media for tourism promotion at the Prasat Muang Tam attraction; and 4) evaluating the quality of the VR media model. The sample group consisted of 4 key informants and 100 tourists who looked for tourism information at Surin Provincial Tourism Office. Several research instruments were used including 1) field-work record form, 2) an in-depth interview form for the specialist, 3) the VR media model, 4) the media quality evaluation form by the specialists, and 5) the media quality evaluation form by the sample group. In term of data analysis, applied for both qualitative and quantitative data were analyzed by several statistical approaches including keyword extraction, frequency, standard deviation, and numerical estimation. The study outcomes indicates that: 1) the key tourism information affirms that the Prasat Maung Tam attraction is apparently outstanding since it was built following the Kati Phum Chakkrawan Principle mentioned in Sivapatharana scripture in which the artistic styles are mixed between Klang and Baphuon (Khmer arts) since the lintel stones discovered there were created with both Klang and Baphuon styles. Indeed, the feature of the attraction is the completeness and attractiveness as well as the carved paintings and lintel stones that also are the highlight for the tourists. Surprisingly, the field-work data indicates that some of the tourists visited the attraction by chance and some has none of the historical information. Namely, they mostly preferred seeing an architectural beauty of the attraction where the highlight was the carved paintings, lintel stones, and the view point to look over the top-view scenery. Only a few of the tourists walked around to see all spots within the attraction. In term of the VR media model, the specialists agreed that the language use should be simple and concise and the media format should not be complicated or with too long presentation, and it should be applicable for any portable devices that the tourist can afford; 2) Based on the comparative study on several panorama-photo devices, the 360o camera was proved to give the best result in terms of flexibility, ease for use, and low-cost so an inexperienced user could simply use and spent a few minutes on photo edition; 3) In term of the VR media development, it requires 5 main steps based on the HCD concept including: 1) exploring the architectural design, 2) collecting and analyzing the data, 3) specifying the content to be used on the media, 4) evaluating the media model, and 5) developing the media model to the full-version; 4) the mndia quality after being evaluated by 4 specialists was good (Mean = 4.10) ; meanwhile, the sample group were highly satisfied with the media (Mean = 4.25).
การวิจัยครั้งนี้เพื่อ 1) เพื่อศึกษาและวิเคราะห์ข้อมูลด้านการท่องเที่ยวของปราสาทเมืองต่ำ 2) ศึกษาและเปรียบเทียบอุปกรณ์ถ่ายภาพนาโนรามาที่เหมาะสมต่อการนำไปใช้ในสื่อเสมือนจริงต้นแบบ 3) พัฒนาสื่อประชาสัมพันธ์การท่องเที่ยวแบบเสมือนจริงของปราสาทเมืองต่ำ 4) เพื่อประเมินคุณภาพสื่อประชาสัมพันธ์การท่องเที่ยวแบบเสมือนจริงของปราสาทเมืองต่ำต้นแบบ กลุ่มตัวอย่าง กลุ่มผู้ให้ข้อมูลสำคัญ 4 คน และนักท่องเที่ยวที่มาค้นหาข้อมูลการท่องเที่ยวจากสำนักงานการท่องเที่ยวแห่งประเทศไทยสำนักงานสุรินทร์จำนวน 100 คนเครื่องมือประกอบด้วย 1) แบบจดบันทึกภาคสนาม 2)แบบสัมภาษณ์เชิงลึกสำหรับกลุ่มผู้เชี่ยวชาญ 3) สื่อประชาสัมพันธ์การท่องเที่ยวแบบเสมือนจริงปราสาทเมืองต่ำ 4) แบบประเมินคุณภาพสื่อโดยผู้เชี่ยวชาญ 5) แบบประเมินคุณภาพสื่อต้นแบบกับกลุ่มตัวอย่าง สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ การสกัดกลุ่มคำสำคัญ สถิติค่าความที่ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และ สถิติการประมาณค่าด้วยตัวเลข ผลการวิจัยพบว่า (1)จุดข้อมูลสำคัญทางการท่องเที่ยวที่นักท่องเที่ยวสนใจประกอบไปด้วย ทับหลัง และ ปราสาทประธาน (2) กล้องที่ได้ผลดีที่สุดคือกล้อง 360 องศา (3) สื่อพัฒนาขึ้นประกอบไปด้วยแอพพลิเคชั่นแบบออฟไลน์ทำงานบนมือถือระบบปฏิบัติการแอนดรอยด์มีฟังชั่นการใช้งานทั้งหมด 4 ฟังชั่นประกอบไปด้วย ฟังชั่นแสดงรูปแบบภาพเสมือนจริงแบบ 360 องศา และ แบบที่ใช้งานร่วมกับแว่นวีอาร์ ฟังชั่นข้อมูลเบื้องต้นของปราสาท ฟังชั่นข้อมูลเกี่ยวกับทับหลัง และ ฟังชั่นแสดงภาพถ่ายในของปราสาท (4) การประเมินคุณภาพสื่อโดยผู้เชี่ยวชาญ 4 ท่าน พบว่าคุณภาพสื่ออยู่ในระดับดี มีคะแนนเฉลี่ย 4.10 และจากการศึกษาความพึงพอใจของกลุ่มตัวอย่างพบว่าค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับพึงพอใจมาก มีคะแนนเฉลี่ยที่ 4.25
Description: Master of Science (M.Sc.)
วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต (วท.ม.)
URI: http://202.28.34.124/dspace/handle123456789/219
Appears in Collections:The Faculty of Informatics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
56011251001.pdf9.83 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.