Please use this identifier to cite or link to this item: http://202.28.34.124/dspace/handle123456789/225
Title: Animation media development based on storyline presentation method to encourage learning of the Five Precepts among Grade 6 students
การพัฒนาสื่อแอนิเมชันโดยใช้เทคนิคการนำเสนอแบบสตอรี่ไลน์ เพื่อส่งเสริมการเรียนรู้ เรื่อง ศีล5 สำหรับเด็กประถมศึกษาปีที่ 6
Authors: Thaneevarakarn Natchankun
ธนีวรากานต์ ณัฎฐ์ชนะกุณ
Natirath Weeranakin
เนติรัฐ วีระนาคินทร์
Mahasarakham University. The Faculty of Informatics
Keywords: แอนิเมชัน 2 มิติ
ส่งเสริมการเรียนรู้
ศีล 5
สตอรี่ไลน์
Two-dimensional animation
Promotion of learning
The 5 precept
Storyline
Issue Date:  5
Publisher: Mahasarakham University
Abstract: This research is an integrated research which combines the two-dimensional animation with storyline presentation to make media more interesting. The aims for this research are 1) to study the model of 2D animation media suitable for grade 6 students. 2) To develop animation media. 3) To evaluate the learning outcomes of the 5 precept from the media and 4) to study the satisfaction of the grade 6 students. The sample group covers 96 students from 3 classes of elementary level, grade 6, in the Demonstration School of ValayaAlongkorn Rajabhat University under the Royal Patronage. The samples are obtained by purposive sampling. The following research tools are applied: 1) Questionnaire about the students’ liking for the media; 2) Two-dimensional animation demonstrating the 5 precepts 3) Learning assessment Form; and 4) Questionnaire about the students’ satisfaction. The statistics used for analysis are the mean, percentage and standard deviation. The results are as follows. 1) the survey of the student’s media compositions are as follows: 1) the cartoon style that the children want is extension cartoon style. 2) Mostly, they want to enjoy hot tones. 3) Children need simple scenes. 4) The type of character that children want is artificial and 5) the music style that children want is slow music and no lyrics. 2) The development of the 2-dimensional animation style of the 5% has been developed. Integrated with the storyline. Use the main question to link each episode with one main question at a time, one main question and 5 character creation of the 5 precept. 3) The results of the evaluation of learning 2D animation on the 5 precept showed that the students have knowledge. We can analyze the content related to 5 precept, after watching the media. Most of the students were able to learn/analyze at the highest level. The scores ranged from 80 – 100%, with 42 students or 43.75% of the students. 4) Satisfaction evaluation results. After watching the 2D animation media developed, students were satisfied with the 2D animation of the 5 precept developed at every level.
การวิจัยนี้เป็นการวิจัยแบบบูรณาการโดยนำหลักการของการสร้างสื่อแอนิเมชัน 2 มิติผนวกเข้ากับการนำเสนอแบบสตอรี่ไลน์เพื่อให้เกิดความน่าสนใจมากยิ่งขึ้น มีวัตถุประสงค์ดังนี้ 1) เพื่อศึกษารูปแบบของสื่อแอนิเมชัน 2 มิติ ที่เหมาะสมสำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 2) เพื่อพัฒนาสื่อแอนิเมชัน ตามรูปแบบสตอรี่ไลน์เพื่อส่งเสริมการเรียนรู้ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 3) เพื่อประเมินผลการเรียนรู้เรื่องศีล 5 จากสื่อต้นแบบ และ 4) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ศึกษาวิจัยเป็นนักเรียนระดับประถมศึกษา โรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยราชภัฏวไลยอลงกรณ์ ในพระบรมราชูปถัมภ์ ชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 จำนวน 3 ห้องเรียน รวม 96 คน โดยการสุ่มตัวอย่างแบบกลุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) แบบสอบถามความต้องการด้านองค์ประกอบของสื่อต้นแบบ 2) สื่อการ์ตูนแอนิเมชัน 2 มิติ เรื่องศีล  5 3) แบบประเมินผลการเรียนรู้ และ 4) แบบสอบถามความพึงพอใจ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ร้อยละ และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยพบดังนี้ 1) ผลการสำรวจองค์ประกอบของสื่อต้นแบบที่นักเรียนต้องการ ได้แก่ 1) รูปแบบการ์ตูนที่เด็กต้องการนั้นเป็นรูปแบบการ์ตูนขยายส่วน 2) ส่วนใหญ่แล้วต้องการจะชอบโทนสีร้อน 3) เด็กต้องการฉากแบบธรรมดาหรือฉากแบบพื้นฐาน 4) ลักษณะอักษรที่เด็กต้องการเป็นแบบประดิษฐ์ และ 5) รูปแบบเสียงเพลงที่เด็กต้องการเป็นเสียงเพลงช้า ไม่มีเนื้อร้อง 2) ผลการพัฒนารูปแบบสื่อแอนิเมชัน 2 มิติ เรื่องศีล 5 ที่ได้พัฒนาขึ้นนั้น ได้บูรณาการตามหลักการนำเสนอแบบสตอรี่ไลน์ โดยใช้คำถามหลักในการเชื่อมโยงแต่ละตอนโดยมีคำถามหลักแต่ละตอนตอนละ 1 คำถามหลัก และสร้างตัวละครดำเนินเรื่องศีล 5 จำนวน 11 ตัวละคร 3) ผลการประเมินการเรียนรู้สื่อแอนิเมชัน 2 มิติเรื่องศีล 5 พบว่า นักเรียนมีความรู้ความเข้าใจ และสามารถคิดวิเคราะห์เนื้อหาที่เกี่ยวข้องกับศีล 5 หลังจากได้รับชมสื่อต้นแบบ โดยส่วนใหญ่นักเรียนสามารถเรียนรู้/คิดวิเคราะห์ อยู่ในระดับ มากที่สุด ซึ่งได้คะแนนอยู่ในช่วงร้อยละ 80 – 100 จำนวน 42 คน คิดเป็นร้อยละ 43.75 ของนักเรียนทั้งหมด 4) ผลการประเมินความพึงพอใจ หลังจากที่ได้รับชมสื่อแอนิเมชัน 2 มิติที่พัฒนาขึ้น พบว่า  นักเรียนมีความพึงพอใจต่อสื่อแอนิเมชัน 2 มิติเรื่องศีล 5 ที่พัฒนาขึ้นอยู่ในระดับมากทุกด้าน 
Description: Master of Science (M.Sc.)
วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต (วท.ม.)
URI: http://202.28.34.124/dspace/handle123456789/225
Appears in Collections:The Faculty of Informatics

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
56011283005.pdf7.54 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.