Please use this identifier to cite or link to this item: http://202.28.34.124/dspace/handle123456789/2263
Title: Balangu Show, Gansu Province : Inheriting the Performance Culture in the Context  of  Modern China
การแสดงบาลังกู่ มณฑลกานซู่ : การสืบทอดวัฒนธรรมการแสดงในบริบทวัฒนธรรมของจีนสมัยใหม่
Authors: Peng Zhang
Peng Zhang
Thanyalak Moonsuwan
ธัญลักษณ์ มูลสุสรรณ
Mahasarakham University
Thanyalak Moonsuwan
ธัญลักษณ์ มูลสุสรรณ
thanyalak.moo@msu.ac.th
thanyalak.moo@msu.ac.th
Keywords: การแสดงบาลังกู่
มณฑลกานซู่
บริบทวัฒนธรรม
จีนสมัยใหม่
balangu performance
Gansu Province
cultural context
modern China
Issue Date:  24
Publisher: Mahasarakham University
Abstract:    Research of Balangu Performance, Gansu Province : Inheritance of Performing Culture in the Cultural Context of Modern China It is a qualitative research. Objectives 1) to study the history and value of the balangu performance in Gansu Province 2) to study the components of the balangku performance in Gansu Province 3) to study the inheritance of the balangku performance in Gansu Province by studying information from documents Research and field data using a specific random selection method The sample group is 2 knowledge groups, 3 practitioners groups, and 20 general people groups, using in-depth interviews. The tools used were surveys, non-participant observations, structured and unstructured interviews. The results of the data analysis were then presented by a descriptive analysis method.    The results of the study revealed that 1. The balangu drum is an intangible cultural heritage of Gansu Province. Tibet calls Shamu Dance, Shamu Dance, and Shamu Dance, which refers to a kind of dance performed in the square to pray for peace. Popular in Zangbawa Township, Zhuoni County, Gansu Province, the Guozhuang dance in Taoyan City is called the Balang Drum. in Chinese because its distinctive method is similar to the drums used by merchants. (Tibetan called "Sam" and "Shamu") 2. The creation of any art is the result of the inheritance and development of the forming factors. Most of them consist of a particular cultural and historical environment. It also affects cultural creativity. This influence directly led to the unique personality and ideological content of the work. Personal political and economic changes may also lead to changes in the views of creators. So this concept is open-minded. and contemporary Chinese culture is influenced by foreign cultures. Traditional ideas are affected and begin to change. 3. Very high historical research value and religious and cultural value. It is the crystallization of Chinese Tibetan cultural spirit. Succession and development need not only publicity and support from government media. It also needs protection and support from each of us. Balang drum dance is currently in a very dangerous situation. Therefore, we need to protect this precious intangible cultural heritage. Including our traditional Chinese cultural spirit. The teaching of folk dance is an example of teaching Tibetan culture. including the geographical environment Tibetan origin Tibetan branch formation ecological concept Unique customs, clothing, food, religious beliefs, Tibetan calendar, festivals and language. Some of the taboos in writing, literature, drama, and Tibet. Dance instruction includes hand positions, foot positions, gestures, choreography, use of props. and technical skills are divided into basic training sections. model training section and performance training There is also a section for accompaniment, such as musical instruments, how to play accompaniment. and a humming score    Therefore researching the balangu drum has a unique style and rhythm, rare props, and a unique way of accompaniment based on humming. It has excellent training methods, teaching processes, and inherited values. The researcher wants to study the background. Elements of the performance of Balangu, Gansu Province came through the process of data analysis. by using the concepts and theories of performing arts to explain The results of the study will create a body of knowledge in the performing arts. and also raises the level of research in dance This will be useful academic information that is an international standard at an international level.
   การวิจัย การแสดงบาลังกู่ มณฑลกานซู่ : การสืบทอดวัฒนธรรมการแสดงในบริบทวัฒนธรรมของจีนสมัยใหม่ เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาประวัติความเป็นมาและคุณค่าของการแสดงบาลังกู่ ในมณฑลกานซู่ 2) เพื่อศึกษาองค์ประกอบของการแสดงบาลังกู่ ในมณฑลกานซู่ 3) เพื่อศึกษาการสืบทอดการแสดงบาลังกู่ ในมณฑลกานซู่ โดยศึกษาข้อมูลจากเอกสาร งานวิจัยและข้อมูลภาคสนาม โดยใช้วิธีสุ่มเลือกแบบเจาะจง กลุ่มตัวอย่าง คือ กลุ่มผู้รู้ จำนวน 2 คน กลุ่มผู้ปฏิบัติ จำนวน 3 คน และกลุ่มบุคคลทั่วไป จำนวน 20 คน โดยใช้วิธีสัมภาษณ์เชิงลึกเครื่องมือที่ใช้คือ แบบสำรวจ แบบสังเกตแบบไม่มีส่วนร่วม แบบสัมภาษณ์ แบบมีโครงสร้างและไม่มีโครงสร้าง แล้วนำเสนอผลการวิเคราะห์ข้อมูลด้วยวิธีพรรณนาวิเคราะห์    ผลการศึกษาพบว่า 1. กลองบาลังกู่ มรดกวัฒนธรรมที่จับต้องไม่ได้ของมณฑลกานซู่ ทิเบตเรียกว่า Shamu Dance, Shamu Dance และ Shamu Dance ซึ่งหมายถึงการเต้นรำแบบหนึ่งที่แสดงในจัตุรัสเพื่อสวดภาวนาเพื่อสันติภาพ เป็นที่นิยมใน Zangbawa Township, Zhuoni County, Gansu Provinceการเต้นรำ Guozhuang ในเมืองเถายันเรียกว่ากลอง Balang ในภาษาจีนเพราะวิธีการที่โดดเด่นคล้ายกับกลองที่พ่อค้าใช้ (ทิเบตเรียกว่า "Sam" และ "Shamu") 2. การสร้างสรรค์งานศิลปะใด ๆ เป็นผลมาจากการสืบทอดและการพัฒนาปัจจัยก่อรูปส่วนใหญ่ประกอบด้วยสภาพแวดล้อมทางวัฒนธรรมและประวัติศาสตร์โดยเฉพาะ นอกจากนี้ การพัฒนาสังคมในยุคต่างๆ ยังส่งผลต่อความคิดสร้างสรรค์ทางวัฒนธรรมด้วย อิทธิพลนี้โดยตรงนำไปสู่บุคลิกภาพที่เป็นเอกลักษณ์และเนื้อหาเชิงอุดมคติของงาน การเปลี่ยนแปลงทางการเมืองและเศรษฐกิจส่วนบุคคลอาจนำไปสู่การเปลี่ยนแปลงในมุมมองของผู้สร้างด้วย ดังนั้น แนวคิดนี้จึงเปิดกว้าง และวัฒนธรรมจีนร่วมสมัยได้รับอิทธิพลจากวัฒนธรรมต่างประเทศ แนวคิดดั้งเดิมได้รับผลกระทบและเริ่มเปลี่ยนแปลง                 3. คุณค่าการวิจัยทางประวัติศาสตร์และคุณค่าทางศาสนาและวัฒนธรรมที่สูงมาก เป็นการตกผลึกของจิตวิญญาณวัฒนธรรมทิเบตของจีน การสืบทอดและการพัฒนาไม่เพียงต้องการการประชาสัมพันธ์และการสนับสนุนจากสื่อของรัฐบาลเท่านั้น แต่ยังต้องการการคุ้มครองและการสนับสนุนจากพวกเราแต่ละคนด้วย การเต้นรำกลอง Balang ปัจจุบันอยู่ในสถานการณ์ที่อันตรายมาก ดังนั้นเราจึงจำเป็นต้องปกป้องมรดกทางวัฒนธรรมที่จับต้องไม่ได้อันล้ำค่านี้ รวมทั้งจิตวิญญาณวัฒนธรรมจีนดั้งเดิมของเราด้วย การสอนนาฏศิลป์พื้นบ้านเป็นตัวอย่างการสอนวัฒนธรรมทิเบต รวมถึงสภาพแวดล้อมทางภูมิศาสตร์ ต้นกำเนิดของทิเบต การก่อตัวของกิ่งก้านของทิเบต แนวคิดทางนิเวศวิทยา ขนบธรรมเนียมอันเป็นเอกลักษณ์ เสื้อผ้า อาหาร ความเชื่อทางศาสนา ปฏิทินทิเบต เทศกาล และ ภาษา ข้อห้ามบางประการในการเขียน วรรณกรรม ละคร และทิเบต ส่วนการสอนการเต้นประกอบด้วยตำแหน่งมือ ตำแหน่งเท้า ท่าทาง ท่าเต้น การใช้อุปกรณ์ประกอบฉาก และทักษะทางเทคนิคแบ่งออกเป็นส่วนการฝึกขั้นพื้นฐาน ส่วนการฝึกรูปแบบ และส่วนการฝึกการแสดง นอกจากนี้ยังมีส่วนการบรรเลงดนตรีประกอบ เช่น เครื่องดนตรี วิธีการบรรเลงประกอบ และคะแนนเสียงฮัมเพลง    ดังนั้นการวิจัย กลองบาลังกู่ มีสไตล์และจังหวะที่เป็นเอกลักษณ์เฉพาะ พร็อพหายาก และวิธีการประกอบที่ไม่ซ้ำใครตามฮัมเพลง จึงมีวิธีการฝึกที่ยอดเยี่ยม กระบวนการสอน และคุณค่าการสืบทอด ผู้วิจัยต้องการที่จะศึกษาความเป็นมา องค์ประกอบการแสดงบาลังกู่ มณฑลกานซู่ มาผ่านกระบวนการวิเคราะห์ข้อมูล โดยใช้แนวคิดและทฤษฎีทางด้านศิลปะการแสดงมาร่วมอธิบาย ผลการศึกษาจะทำให้เกิดองค์ความรู้ทางด้านศิลปะการแสดง และยังเป็นการยกระดับงานวิจัยทางด้านนาฏยศิลป์ ซึ่งจะเป็นข้อมูลที่เป็นประโยชน์ทางวิชาการที่เป็นมาตรฐานระหว่างประเทศในระดับสากล
URI: http://202.28.34.124/dspace/handle123456789/2263
Appears in Collections:Faculty of Fine - Applied Arts and Cultural Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
63010652015.pdf4.99 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.