Please use this identifier to cite or link to this item: http://202.28.34.124/dspace/handle123456789/2268
Title: The Performing Technique a child in Lakorn-nok of Pongsak Bunlon
กลวิธีการแสดงบทบาทกุมารในการแสดงละครนอกของพงษ์ศักดิ์ บุญล้น
Authors: Nattaphol Klungklangdon
นัฐพล กลึงกลางดอน
Pattamawadee Chansuwan
ปัทมาวดี ชาญสุวรรณ
Mahasarakham University
Pattamawadee Chansuwan
ปัทมาวดี ชาญสุวรรณ
pattamawadee.c@msu.ac.th
pattamawadee.c@msu.ac.th
Keywords: กลวิธี
บทบาทกุมาร
ละครนอก
Technique
a child
Lakorn-nok
Issue Date:  23
Publisher: Mahasarakham University
Abstract:      This research will come for 1) to study useful information and ask Pongsak Bunlon, a dance artist from the Fine Arts Department's Office of Music. 2) Strategies: Show examples of questions in the performance of Pongsak Bunlonn's performance, the sample group and the research followed by a sample group of 9 practitioners. 1 person and a group of general helpers 20 people by selecting a purposive sampling. Important content analysis tools 1) structured interview form 2) unstructured interview form 3) sample inspector form           The results of the research revealed that 1) Pongsak Bunlon is a dancer who has knowledge and expertise in both Khon and dramatic performances. He has accumulated experience in acting since studying at the Lopburi College of Dramatic Arts. Until stepping into a civil servant in the position of a dancer artist Most of the roles that have been performed are the roles of the younger monks. and pediatric role 2) Pongsak Bunlon's role playing techniques in the performance of the outside drama in the roles of Komin, Sinsamut and Sudsakorn, which have been passed down through the ages. The teacher who conveys the dance moves foresees the personality and qualities of Pongsak Bunlon, who is a fun-loving person. Chatty, negotiating and humorous, matching the personality of the characters in the role of the 3 child characters, which have been transmitted from the performances of Teacher Patchara Buathong and have harvested the performance techniques in both dance moves. character personality character role expression as well as technique and style Practice and perform until becoming proficient. accepted by other dancers as well as the general audience
     การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อศึกษาประวัติและผลงานของพงษ์ศักดิ์ บุญล้น นาฏศิลปินอาวุโส สำนักการสังคีต กรมศิลปากร ในด้านการศึกษา กระบวนการได้รับการถ่ายทอด และบทบาทการแสดงสำคัญที่ได้รับ 2) กลวิธีการแสดงบทบาทกุมารในการแสดงละครนอกของพงษ์ศักดิ์ บุญล้น กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ กลุ่มผู้รู้จำนวน 9 คน ผู้ปฏิบัติจำนวน 1 คน และกลุ่มผู้ให้ข้อมูลทั่วไปจำนวน 20 คน โดยทำการเลือกกลุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง (Purposive sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ 1) แบบสัมภาษณ์ชนิดมีโครงสร้าง 2) แบบสัมภาษณ์ชนิดไม่มีโครงสร้าง 3) แบบสังเกตชนิดมีส่วนร่วม            ผลการวิจัยพบว่า 1) พงษ์ศักดิ์ บุญล้น เป็นนาฏศิลปินผู้มีความรู้และเชี่ยวชาญในการแสดงทั้งโขนและละคร โดยได้สั่งสมประสบการณ์ด้านการแสดงตั้งแต่การศึกษาในวิทยาลัยนาฏศิลปลพบุรี จนก้าวเข้าสู่การเป็นข้าราชการในตำแหน่งนาฏศิลปิน ซึ่งบทบาทต่างๆที่ได้ออกแสดงนั้นส่วนมากเป็นบทบาทพระน้อง และบทบาทกุมาร โดยได้รับโอกาสจากบรมครูทางนาฏศิลป์ไทย  2) กลวิธีการแสดงบทบาทกุมารในการแสดงละครนอกของพงษ์ศักดิ์ บุญล้น ในบทบาทโกมินทร์ สินสมุทร และสุดสาคร ซึ่งได้รับการสืบทอดมาเป็นยุค โดยครูผู้ถ่ายทอดท่ารำเล็งเห็นถึงบุคลิกและคุณสมบัติข้อต่าง ๆ ในตัวพงษ์ศักดิ์ บุญล้น ที่เป็นคนมีอารมณ์สนุกสนาน ช่างพูดช่างเจรจา และตลกขบขัน ตรงกับบุคลิกของตัวละครในบทบาทกุมาร ทั้ง 3 ตัวละคร ซึ่งได้รับการถ่ายทอดการแสดงจากครูพัชรา บัวทอง และได้เก็บเกี่ยวกลวิธีการแสดงทั้งด้านกระบวนท่ารำ บุคลิกตัวละคร บทบาทของตัวละคร การแสดงอารมณ์ ตลอดจนเทคนิคและลีลา ฝึกฝนและออกแสดงจนเกิดเป็นความเชี่ยวชาญ ได้รับการยอมรับจากนาฏศิลปินท่านอื่น ตลอดจนผู้ชมทั่วไป
URI: http://202.28.34.124/dspace/handle123456789/2268
Appears in Collections:Faculty of Fine - Applied Arts and Cultural Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
64012453004.pdf14.34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.