Please use this identifier to cite or link to this item: http://202.28.34.124/dspace/handle123456789/2271
Title: Piano : Application of contemporary in Chinese opera performances
เปียโน : การประยุกต์ทำนองเพลงร่วมสมัยในการแสดงอุปรากรจีน
Authors: Chen Weng
Chen Weng
Ourarom Chantamala
อุรารมย์ จันทมาลา
Mahasarakham University
Ourarom Chantamala
อุรารมย์ จันทมาลา
ourarom.c@msu.ac.th
ourarom.c@msu.ac.th
Keywords: เปียโน
เพลงร่วมสมัย
อุปรากรจีน
Piano
Contemporary music
Chinese opera
Issue Date:  7
Publisher: Mahasarakham University
Abstract:      The objectives of this research were 1) to study the elements of Chinese opera, 2) to study the Chinese opera music, and 3) to apply the contemporary melody to the Chinese opera. The samples used in the research were: A group of experts in music and performing arts, 4 people. 10 students in Meili Art School, Futian Province, and the general informants were 20 performance audiences by purposive sampling. The research tools were: 1) Survey form 2) Interview form 3) Observation form 4) Focus group      The results showed that 1) Chinese opera must follow the "basis" not only to fit the scene of the time But also understand the emotions of the characters. And the Chinese lyrics are suggestive, and its mood is very vague at this time, the function of the composition. is to set the mood of the song so that the mood of the song can be released. 2) music, the combination of Chinese folk opera, local music and foreign opera creative models, and adding musical elements with Chinese national characteristics to create music. 3) the application of contemporary melody to Chinese opera in applying piano to Chinese opera In order to have a beautiful melody, both music and singing, as well as acting
      การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อศึกษาองค์ประกอบของอุปรากรจีน  2) เพื่อศึกษาเพลงประกอบอุปรากรจีน  3) เพื่อประยุกต์ทำนองเพลงร่วมสมัยประกอบอุปรากรจีน  กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ กลุ่มผู้เชี่ยวชาญทางด้านดนตรีและศิลปะการแสดง จำนวน 4 คน กลุ่มผู้ปฏิบัติ นักเรียนในโรงเรียนศิลปะเหม่ยลี่ มลฑลฝูเถียน จำนวน 10 คน และกลุ่มผู้ให้ข้อมูลทั่วไป ได้แก่ ผู้ชมการแสดง 20 คน โดยทำการเลือกกลุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง (Purposive sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่  1) แบบสำรวจ  2) แบบสัมภาษณ์  3) แบบสังเกต  4) แบบสนทนากลุ่ม       ผลการวิจัยพบว่า 1) โอเปร่าของจีนจะต้องติดตาม "พื้นฐาน" ไม่เพียง แต่เพื่อให้พอดีกับฉากของเวลา แต่ยังเข้าใจอารมณ์ของตัวละครด้วย และเนื้อเพลงภาษาจีนนั้นเป็นนัยและอารมณ์ของมันก็คลุมเครือมากในเวลานี้ฟังก์ชั่นของการประกอบ คือการกำหนดอารมณ์ของเพลงเพื่อให้อารมณ์ของเพลงสามารถปล่อยออกมาได้   2) ดนตรีการผสมผสานของโอเปร่าพื้นบ้านจีนเพลงท้องถิ่นและโมเดลสร้างสรรค์โอเปร่าต่างประเทศและการเพิ่มองค์ประกอบดนตรีที่มีลักษณะของชาติจีนในการสร้างดนตรีคือผู้ชมชาวจีนที่ยอมรับรูปแบบศิลปะนี้อย่างมาก   3) การประยุกต์ทำนองเพลงร่วมสมัยประกอลอุปรากรจีน ในการประยุกต์เปียนโนเข้ากับอุปรากรจีน เพื่อให้มีความไพเราะทั้งดนตรี และบทร้อง ตลอดจนการแสดง 
URI: http://202.28.34.124/dspace/handle123456789/2271
Appears in Collections:Faculty of Fine - Applied Arts and Cultural Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
64012453008.pdf3.12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.