Please use this identifier to cite or link to this item: http://202.28.34.124/dspace/handle123456789/2272
Title: Wusheng opera : cultural identity and body practice leading to creativity in a dance context Chinese contemporary invention
อุปรากรอู่เซิง : อัตลักษณ์วัฒนธรรมและการปฏิบัติเรือนกายสู่การสร้างสรรค์ในบริบทนาฏยประดิษฐ์ร่วมสมัยใหม่จีน
Authors: Junyou Chen
Junyou Chen
Ourarom Chantamala
อุรารมย์ จันทมาลา
Mahasarakham University
Ourarom Chantamala
อุรารมย์ จันทมาลา
ourarom.c@msu.ac.th
ourarom.c@msu.ac.th
Keywords: อุปรากรอู๋เซี๊ย
อัตลักษณ์ทางวัฒนธรรม
นาฏยประดิษฐ์ร่วมสมัยใหม่จีน
Wusheng Opera
Cultural Identity
Chinese new contemporary dance
Issue Date:  2
Publisher: Mahasarakham University
Abstract:      The objectives of this research were 1) to study the history and significance of Wuxia opera, 2) to study the identity and performance of Wuxia opera, and 3) to create a new contemporary Chinese dance. The sample group used in the research was a population of 8 people, consisting of teachers of Putian Art School. Successor of Putian Opera National top performer Putian opera artists and dancers were selected by purposive sampling. The research tools were 1) questionnaire 2) interview form 3) focus group.      The results showed that 1) every movement and style of Pu Xian characters in the drama reflected the dignity of women; And every word and action is consistent with etiquette. The strong connection between Confucian culture and Puxian opera can be seen in the "hands over" ceremony for Puxian Shengjiao opera. Perfect performances and technical techniques of Western ballet art. to create contemporary Chinese dance Chinese contemporary dance choreographed and created in an independent way. is moving on the right path through constant exploration. Extends the vocabulary structure that was originally dominated by opera dance. And the narrative function of the dance language has also been strengthened and improved.
     การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อศึกษาความเป็นมาและความสำคัญของอุปรากรอู๋เซี๊ย 2) เพื่อศึกษาอัตลักษณ์และการปฏิบัติเรือนกายของอุปรากรอู๋เซี๊ย  3) เพื่อสร้างสรรค์นาฏยประดิษฐ์ร่วมสมัยใหม่จีน  กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ ประชากรจำนวน 8 คน ประกอบไปด้วย อาจารย์โรงเรียนศิลปะผู่เถียน ผู้สืบทอดโอเปร่าผู่เถียน นักแสดงชั้นนำระดับประเทศ ศิลปินโอเปร่าผู่เถียน และนักเต้น โดยทำการเลือกกลุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง (Purposive sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่  1) แบบสอบถาม  2) แบบสัมภาษณ์  3) แบบสนทนากลุ่ม      ผลการวิจัยพบว่า 1) ทุกท่วงท่าและลีลาของตัวละครอุปรากรผู่เสียนในละครสะท้อนให้เห็นถึงศักดิ์ศรีของผู้หญิง และทุกคำพูดและการกระทำก็สอดคล้องกับมารยาท ความเชื่อมโยงที่แน่นแฟ้นระหว่างวัฒนธรรมขงจื๊อกับอุปรากรผู่เซียนสามารถเห็นได้จากพิธี "ส่งมือ" ให้กับอุปรากรผู่เซียนเซิงเจียว  2) ในปี 1950 นักเต้นรุ่นแรกในจีนใหม่ดึงสารอาหารจากการเต้นโอเปร่าผสมผสานกับการแสดงที่สมบูรณ์แบบและเทคนิคทางเทคนิคของศิลปะบัลเลต์ตะวันตก เพื่อสร้างสรรค์การเต้นร่วมสมัยของจีน การเต้นรำร่วมสมัยของจีนซึ่งออกแบบท่าเต้นและสร้างสรรค์ขึ้นด้วยวิธีที่เป็นอิสระ กำลังก้าวไปบนเส้นทางที่ถูกต้องผ่านการสำรวจอย่างต่อเนื่อง ขยายโครงสร้างคำศัพท์ที่แต่เดิมถูกครอบงำด้วยการเต้นรำแบบโอเปร่า และฟังก์ชั่นการเล่าเรื่องของภาษาเต้นรำก็ได้รับการเสริมความแข็งแกร่งและปรับปรุงเช่นกัน
URI: http://202.28.34.124/dspace/handle123456789/2272
Appears in Collections:Faculty of Fine - Applied Arts and Cultural Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
64012453009.pdf3.65 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.