Please use this identifier to cite or link to this item: http://202.28.34.124/dspace/handle123456789/2284
Title: Yuji Dance: Yang Li Ping's Artifical Dance in the Context of Modern Dance
หยูจีแดนซ์ : นาฏยประดิษฐ์ของ หยาง ลี่ ผิง ในบริบทการเต้นรำสมัยใหม่
Authors: Kai Zhang
Kai Zhang
Pattamawadee Chansuwan
ปัทมาวดี ชาญสุวรรณ
Mahasarakham University
Pattamawadee Chansuwan
ปัทมาวดี ชาญสุวรรณ
pattamawadee.c@msu.ac.th
pattamawadee.c@msu.ac.th
Keywords: หยูจี
นาฏยประดิษฐ์
หยาง ลี่ ผิง
Yuji
Artificial Dance
Yang Li Ping's
Issue Date:  12
Publisher: Mahasarakham University
Abstract:      Research of Yu Ji : An Invention of Yang Liping's Dance in the Context of Modern Dance It is a qualitative research. The objectives were 1) to study the history of Shi Mien Mai Fu dance drama, 2) to study elements of Yu Ji performance, and 3) to study the artifacts and Yu Ji character creation by artist Yang Li Ping. chinese national by studying the information from the document Research and field data using random selection method without specificity The sample group consisted of 3 experts, 5 practitioners, and 20 general people by in- depth interviews. The tools used were surveys, non- participant observations. structured and unstructured interview forms Then present the data analysis results by descriptive analysis method.      The study found that An invention of Yang Liping's dance in the context of modern dance. from documentary evidence In creating the dance drama Shi Mian Mai Fu, Yang Liping referred to elements of traditional Chinese opera art. Chinese opera originated from the art of Kunqu Opera, and the "figure" performance in Peking Opera is an extension of the Kunqu Opera art. Much of the dance drama is reflected in the character design and background music. and application This traditional element is particularly prominent in Yu Ji's character image in dance dramas. It is also a typical representation of traditional “shi mian mai fu” dance dramas and a return to tradition. In the study of Yu Ji in the dance drama "Shi Mian Maifu", Yang Liping's creative process added many modern elements. it's a collision of tradition and modernity, and also a fusion of antiquity and novelty. In the dance drama "Shi Mien Mai Fu", all artistic innovations are the result of the development of the times. build environment "New history" for historical and cultural innovations In addition, the development of society in different eras has affected the creativity of the dancers. This influence directly affects the unique personality and values. the cultural aspect of the work
     การวิจัย หยูจี : นาฏยประดิษฐ์ของหยาง ลี่ ผิง ในบริบทการเต้นรำสมัยใหม่ เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาความเป็นมาของละครเต้นรำ ฉือ เมี่ยน หมาย ฝู 2) เพื่อศึกษาองค์ประกอบของการแสดงหยูจี 3) เพื่อศึกษานาฏยประดิษฐ์และการสร้างตัวละครหยูจีของ หยาง ลี่ ผิง ศิลปินแห่งชาติจีน โดยศึกษาข้อมูลจากเอกสาร งานวิจัยและข้อมูลภาคสนาม โดยใช้วิธีสุ่มเลือกแบบไม่ เจาะจง กลุ่มตัวอย่าง คือ กลุ่มผู้รู้ จำนวน 3 คน กลุ่มผู้ปฏิบัติ จำนวน 5 คน และกลุ่มประชาชนทั่วไป จำนวน 20 คน โดยใช้วิธีสัมภาษณ์เชิงลึกเครื่องมือที่ใช้คือ แบบสำรวจ แบบสังเกตแบบไม่มีส่วนร่วม แบบสัมภาษณ์ แบบมีโครงสร้างและไม่มีโครงสร้าง แล้วนำเสนอผลการวิเคราะห์ข้อมูลด้วยวิธีพรรณนาวิเคราะห์      ผลการศึกษาพบว่า นาฏยประดิษฐ์ของ หยาง ลี่ ผิง ในบริบทการเต้นรำสมัยใหม่ จากหลักฐานทางด้านเอกสาร ในการสร้างละครเต้นรำเรื่อง “ฉือ เมี่ยน หมายฝู” Yang Liping ได้อ้างถึง องค์ประกอบศิลปะอุปรากรจีนแบบดั้งเดิม อุปรากรจีนมีต้นกำเนิดมาจากศิลปะของ Kunqu Opera และการ แสดง “ร่าง” ใน Peking Opera ก็เป็นส่วนขยายของศิลปะ Kunqu Opera การใช้องค์ประกอบโอเปร่าใน ละครเต้นรำส่วนใหญ่สะท้อนให้เห็นในการออกแบบตัวละครและดนตรีประกอบ และการประยุกต์ใช้ องค์ประกอบแบบดั้งเดิมนี้มีความโดดเด่นเป็นพิเศษในภาพลักษณ์ตัวละครของ Yu Ji ในละครเต้นรำ นอกจากนี้ยังเป็นตัวแทนทั่วไปของละครเต้นรำ “ฉือ เมี่ยน หมายฝู” ตามประเพณีและการกลับไปสู่ประเพณี ในการศึกษาเรื่อง Yu Ji ในละครเต้นรำเรื่อง “ฉือ เมี่ยน หมายฝู” ในกระบวนการสร้างสรรค์ของ Yang Liping ได้เพิ่มองค์ประกอบที่ทันสมัยมากมาย มันเป็นการปะทะกัน ของประเพณีและความทันสมัยและยังเป็นการหลอมรวมของโบราณและความแปลกใหม่ ละครเต้นรำเรื่อง “ฉือ เมี่ยน หมายฝู” นวัตกรรมทางศิลปะทั้งหมดเป็นผลมาจากการพัฒนาของเวลา สร้างสภาพแวดล้อม "ประวัติศาสตร์ใหม่" สำหรับนวัตกรรมทางประวัติศาสตร์และวัฒนธรรม อีกทั้งพัฒนาการของสังคมในยุคต่าง ๆ ก็ส่งผลต่อความคิดสร้างสรรค์ของนักเต้น อิทธิพลนี้ส่งผลโดยตรงต่อบุคลิกภาพที่เป็นเอกลักษณ์และคุณค่า ทางวัฒนธรรมของผลงาน 
URI: http://202.28.34.124/dspace/handle123456789/2284
Appears in Collections:Faculty of Fine - Applied Arts and Cultural Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
64012453023.pdf5.04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.