Please use this identifier to cite or link to this item: http://202.28.34.124/dspace/handle123456789/2543
Title: The Development Learning Activity Through Game-Based Activity Towards English Speaking Skill of Grade 3 Students
การพัฒนาการจัดการเรียนรู้แบบใช้เกมเป็นฐาน ที่มีต่อทักษะการพูดภาษาอังกฤษ ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3
Authors: Chayanit Bamrung
ชญานิศ บำรุง
Thanadol Phuseerit
ธนดล ภูสีฤทธิ์
Mahasarakham University
Thanadol Phuseerit
ธนดล ภูสีฤทธิ์
thanadol.p@msu.ac.th
thanadol.p@msu.ac.th
Keywords: การจัดการเรียนรู้แบบใช้เกมเป็นฐาน
ทักษะการพูด
ภาษาอังกฤษ
Learning Activity Through Game-Based Activity
Speaking Skill
English
Issue Date:  6
Publisher: Mahasarakham University
Abstract: The purposes of this research were 1) to develop teaching and learning management through game-based activity towards English speaking skill of grade 3 students with a required efficiency of 80/80, 2) to compare grade 3 students' English speaking skill before and after learning English through game-based activity, and 3) to study grade 3 students' satisfaction towards teaching and learning management through game-based activity. The samples for this research consisted of 38 grade 3 students studying in the academic year 2022 at The Holy Infant Jesus Mahasarakham School, Muang Mahasarakham district, Mahasarakham province by cluster random sampling. The research instruments were 1) 8 lesson plans, 2) the English speaking skill test, and 3) the questionnaire on students' satisfaction towards teaching and learning management through game-based activity. The statistics used in this research were percentage, mean, standard deviation, and dependent sample t-test. The results of this research were as follows:  1) The efficiency of teaching and learning management through game-based activity towards English speaking skill of grade 3 students was (E1/E2 ) 86.51/86.32 which was higher than the standard criteria (80/80). 2) The score from post-test for the students' English speaking skill improvement by using game-based activity was higher than the score from pre-test at the .05 level of statistical significance. 3) Students' satisfaction towards teaching and learning management through game-based activity towards English speaking skill was high with the mean scores at 4.00.
การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมาย 1) เพื่อพัฒนาการจัดการเรียนรู้แบบใช้เกมเป็นฐาน ที่มีต่อทักษะการพูดภาษาอังกฤษ ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 80/80 2) เพื่อเปรียบเทียบทักษะการพูดภาษาอังกฤษของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ก่อนและหลังการจัดการเรียนรู้แบบใช้เกมเป็นฐาน 3) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้แบบใช้เกมเป็นฐาน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ได้แก่ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3/4 ที่กำลังศึกษาในภาคเรียนที่ 2 ปี การศึกษา 2565 โรงเรียนพระกุมารมหาสารคาม อำเภอเมืองมหาสารคาม จังหวัดมหาสารคาม จำนวน 38 คน ซึ่งได้มาโดยการสุ่มแบบกลุ่ม (Cluster Random Sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย 1) แผนการจัดการเรียนรู้แบบใช้เกมเป็นฐาน 2) แบบทดสอบวัดทักษะการพูดภาษาอังกฤษก่อนและหลังการจัดการเรียนรู้แบบใช้เกมเป็นฐาน 3) แบบสอบถามความพึงพอใจของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ที่มีต่อการจัดการเรียนรู้แบบใช้เกมเป็นฐาน เพื่อพัฒนาทักษะการพูดภาษาอังกฤษ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่า Dependent sample t-test ผลการวิจัยพบว่า 1) ประสิทธิภาพของการจัดการเรียนรู้แบบใช้เกมเป็นฐาน เพื่อพัฒนาทักษะการพูดภาษาอังกฤษ ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 มีประสิทธิภาพ (E1/E2) เท่ากับ 86.51/86.32 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์ที่กำหนดไว้คือ 80/80 2) ผลการเปรียบเทียบทักษะการพูดภาษาอังกฤษของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 หลังการจัดการเรียนรู้แบบใช้เกมเป็นฐานสูงกว่าก่อนการจัดการเรียนรู้อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3) ผลการศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 หลังได้รับการจัดการเรียนรู้แบบใช้เกมเป็นฐาน ที่มีต่อทักษะการพูดภาษาอังกฤษ โดยรวมมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.00 ซึ่งอยู่ในระดับมาก
URI: http://202.28.34.124/dspace/handle123456789/2543
Appears in Collections:The Faculty of Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
64010582010.pdf5.38 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.