Please use this identifier to cite or link to this item:
http://202.28.34.124/dspace/handle123456789/2273
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | Kai Wang | en |
dc.contributor | Kai Wang | th |
dc.contributor.advisor | Thanyalak Moonsuwan | en |
dc.contributor.advisor | ธัญลักษณ์ มูลสุสรรณ | th |
dc.contributor.other | Mahasarakham University | en |
dc.date.accessioned | 2023-09-07T15:50:20Z | - |
dc.date.available | 2023-09-07T15:50:20Z | - |
dc.date.created | 2023 | |
dc.date.issued | 8/5/2023 | |
dc.identifier.uri | http://202.28.34.124/dspace/handle123456789/2273 | - |
dc.description.abstract | Research on Yangge Cultural Dance: Cultural Identity of Traditional Drama in the Context of Modern China It is a qualitative research. Objectives 1) to study the history and development of Yang Ge drama in Chinese society; 2) To study the elements of Yang Ge and analyze the identity of Yang Ge in modern Chinese context. by studying the information from the document Research and field data using a specific random selection method The sample group was a group of 2 people, a group of practitioners, 2 people, and a group of 15 people. By using in-depth interviews, the tools used were surveys, non-participant observations, structured and unstructured interviews. Then present the data analysis results by descriptive analysis method. The results of the study were as follows: 1. Yangge Culture Dance is a folk dance It is mostly found in northern China. Yang Ge (Guguan Yige Song) comes from the songs sung by farmers during plowing and farming. Many history has recorded Yang Ge's various roles and interactive choruses that show the story. As one of the folk dance styles, Song Yang Ge (Ku Guan Yige Song) which is the most representative of the Han people in China Song Song Yang Ge (Ku Guan Yige Song) originated from labor in planting seedlings and plowing fields. In agricultural production activities are performed. The pattern spread across the country. Which came mainly in the form of singing, later gradually developed And then it came in the form of dance and drama. 2. Identity and culture of Yangge Cultural Dance Can be divided as follows The first is the music that accompanies working life. The second was independent folk songs and dances that gradually formed. This is often an important content and theme that people fully enjoy during traditional folk festivals and harvest celebrations. Thirdly, with the gradual growth of singing and dancing, the forms have diversified. More characters, more systematic content The Yang Ge Song began to transition into a pure dance art, allowing the Yang Ge Culture Performing Arts to take to the stage. Development and transformation of Yang Ge culture dance In every period would change according to the era This is in line with the historical developments and changes in traditional folk dances of the modern Chinese era. which has a special meaning and function that cannot be overlooked so research Yang Ge Cultural Dance It is an action character that is an important embodiment of the performer's soul, which manifests itself as the main character. It is closely related to life traditions and local emotional expression.and occurred during the development and evolution of Song Yang Ge. and see happiness Having fun in the way of the people It truly reflects the geography, culture, politics, economy and customs of different places. It is still a pure art form of dance today. | en |
dc.description.abstract | การวิจัย การเต้นรำวัฒนธรรมยางเกอ : อัตลักษณ์วัฒนธรรมแห่งนาฏกรรมพื้นเมืองในบริบทของจีนสมัยใหม่ เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาความเป็นมาและพัฒนาการของนาฏกรรมยางเกอในสังคมจีน 2) เพื่อศึกษาองค์ประกอบของนาฏกรรมยางเกอ และวิเคราะห์ อัตลักษณ์ของนาฏกรรมยางเกอในบริบทจีนสมัยใหม่ โดยศึกษาข้อมูลจากเอกสาร งานวิจัยและข้อมูลภาคสนาม โดยใช้วิธีสุ่มเลือกแบบเจาะจง กลุ่มตัวอย่าง คือ กลุ่มผู้รู้ จำนวน 2 คน กลุ่มผู้ปฏิบัติ จำนวน 2 คน และกลุ่มบุคคลทั่วไป จำนวน 15 คน โดยใช้วิธีสัมภาษณ์เชิงลึกเครื่องมือที่ใช้คือ แบบสำรวจ แบบสังเกตแบบไม่มีส่วนร่วม แบบสัมภาษณ์ แบบมีโครงสร้างและไม่มีโครงสร้าง แล้วนำเสนอผลการวิเคราะห์ข้อมูลด้วยวิธีพรรณนาวิเคราะห์ ผลการศึกษาพบว่า 1. การเต้นรำวัฒนธรรมยางเกอ เป็นการรำพื้นบ้าน ส่วนใหญ่จะพบในภาคเหนือของจีน เพลงยางเกอ (เพลงกู่กวนยี่เกอ) มาจากเพลงที่ชาวนาร้องระหว่างการดำนาและการทำนา มีประวัติศาสตร์มากมายได้บันทึกเพลงยางเกอมีบทบาทต่าง ๆ และการขับร้องโต้ตอบที่แสดงเรื่องราว ในฐานะที่เป็นหนึ่งในรูปแบบการเต้นรําพื้นบ้านเพลงยางเกอ (เพลงกู่กวนยี่เกอ) ที่เป็นตัวแทนมากที่สุดของชนชาติฮั่นในประเทศจี เพลงเพลงยางเกอ (เพลงกู่กวนยี่เกอ) มีต้นกําเนิดมาจากแรงงานในการปลูกต้นกล้าและไถนาในกิจกรรมการผลิตทางการเกษตรมีการแสดง รูปแบบที่กระจายไปทั่วประเทศ ซึ่งมาในรูปแบบของการร้องเพลงเป็นหลัก ต่อมาก็ค่อยๆ พัฒนาไปเรื่อยๆ แล้วก็มาในรูปแบบของการเต้นและละคร 2. อัตลักษณ์และวัฒนธรรมของการเต้นรำวัฒนธรรมยางเกอ สามารถแบ่งได้ดังนี้ ประการที่หนึ่งคือเพลงที่มาพร้อมกับชีวิตการทำงาน ประการที่สองคือเพลงพื้นบ้านอิสระและการเต้นรําที่ค่อย ๆ ก่อตัวขึ้น ซึ่งมักจะเป็นเนื้อหาและรูปแบบที่สําคัญที่ผู้คนเพลิดเพลินอย่างเต็มที่ในช่วงเทศกาลพื้นบ้านแบบดั้งเดิมและการเฉลิมฉลองการเก็บเกี่ยว ประการที่สามด้วยการเติบโตอย่างค่อยเป็นค่อยไปของการร้องเพลงและการเต้นรำรูปแบบมีความหลากหลาย มีตัวละคร มีเนื้อหาเป็นระบบมากขึ้น เพลงยางเกอเริ่มเปลี่ยนผ่านไปสู่ศิลปะการเต้นรําที่บริสุทธิ์ซึ่งช่วยให้ศิลปะการแสดงวัฒนธรรมยางเกอขึ้นไปแสดงบนเวที การพัฒนาและการเปลี่ยนแปลงของการเต้นรำวัฒนธรรมยางเกอ ในทุกช่วงย่อมเปลี่ยนแปลงไปตามยุคสมัย สอดคล้องกับพัฒนาการทางประวัติศาสตร์และการเปลี่ยนแปลงแห่งนาฏกรรมพื้นเมืองของยุคจีนสมัยใหม่ ซึ่งมีความหมายและหน้าที่พิเศษที่มิอาจมองข้ามได้ ดังนั้นการวิจัย การเต้นรำวัฒนธรรมยางเกอ เป็นลักษณะการกระทำนั้นเป็นศูนย์รวมที่สำคัญของจิตวิญญาณนักแสดงซึ่งแสดงออกเป็นลักษณะหลักองค์ประกอบสำคัญ มีความสัมพันธ์อย่างใกล้ชิดกับประเพณีชีวิตและการแสดงออกทางอารมณ์ในท้องถิ่น และเกิดขึ้นในระหว่างการพัฒนาและวิวัฒนาการของเพลงยางเกอ และเห็นถึงความสุข สนุกสนานตามวิถีของประชาชน สะท้อนให้เห็นถึงสภาพทางภูมิศาสตร์ วัฒนธรรม การเมือง เศรษฐกิจและประเพณีของสถานที่ต่าง ๆ อย่างแท้จริง อย่างไรก็ตาม เพลงยางเกอ (เพลงกู่กวนยี่เกอ) ยังไม่ได้เปลี่ยนจากเดิม ยังเป็นรูปแบบศิลปะการเต้นรําที่บริสุทธิ์ในปัจจุบัน | th |
dc.language.iso | th | |
dc.publisher | Mahasarakham University | |
dc.rights | Mahasarakham University | |
dc.subject | การเต้นรำวัฒนธรรมยางเกอ | th |
dc.subject | อัตลักษณ์ | th |
dc.subject | นาฏกรรมพื้นเมือง | th |
dc.subject | บริบท | th |
dc.subject | จีนสมัยใหม่ | th |
dc.subject | Yangge cultural dance | en |
dc.subject | Identity | en |
dc.subject | Folk Dance | en |
dc.subject | Context | en |
dc.subject | Modern China | en |
dc.subject.classification | Arts and Humanities | en |
dc.subject.classification | Arts, entertainment and recreation | en |
dc.subject.classification | Music and performing arts | en |
dc.title | Yangge Culture Dance : Cultural Identity of Native Drama in the Context of Modern China | en |
dc.title | การเต้นรำวัฒนธรรมยางเกอ : อัตลักษณ์วัฒนธรรมแห่งนาฏกรรมพื้นเมืองในบริบทของจีนสมัยใหม่ | th |
dc.type | Thesis | en |
dc.type | วิทยานิพนธ์ | th |
dc.contributor.coadvisor | Thanyalak Moonsuwan | en |
dc.contributor.coadvisor | ธัญลักษณ์ มูลสุสรรณ | th |
dc.contributor.emailadvisor | thanyalak.moo@msu.ac.th | |
dc.contributor.emailcoadvisor | thanyalak.moo@msu.ac.th | |
dc.description.degreename | Master of Fine and Applied Arts (M.F.A.) | en |
dc.description.degreename | ศิลปกรรมศาสตรมหาบัณฑิต (ศป.ม.) | th |
dc.description.degreelevel | Master's Degree | en |
dc.description.degreelevel | ปริญญาโท | th |
dc.description.degreediscipline | ภาควิชาวัฒนธรรมและการออกแบบ | en |
dc.description.degreediscipline | ภาควิชาวัฒนธรรมและการออกแบบ | th |
Appears in Collections: | Faculty of Fine - Applied Arts and Cultural Science |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
64012453010.pdf | 2.73 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.