Please use this identifier to cite or link to this item: http://202.28.34.124/dspace/handle123456789/577
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorSuteerapong Pinitpolen
dc.contributorสุธีระพงษ์  พินิจพลth
dc.contributor.advisorKhomgrit Karinen
dc.contributor.advisorคมกริช การินทร์th
dc.contributor.otherMahasarakham University. College of Musicen
dc.date.accessioned2019-11-19T09:52:43Z-
dc.date.available2019-11-19T09:52:43Z-
dc.date.issued19/9/2018
dc.identifier.urihttp://202.28.34.124/dspace/handle123456789/577-
dc.descriptionDoctor of Philosophy (Ph.D.)en
dc.descriptionปรัชญาดุษฎีบัณฑิต (ปร.ด.)th
dc.description.abstract           This researchwas a qualitative research which aimed at: 1) investigating lives and works of senior molam singers in Lao People Democratic Republic; 2) examining the lam competition process in the scholarly ways of senor molamartistsin Lao People Democratic Republic; and 3) discovering the transmission methods the lam competition in scholarly ways of senior molam artists in Lao People Democratic Republic.The researcher had gathered both written document and field data. In collecting field data the researcher had collected data through interviews and observations from 10 key-informants, 12 casual informants, and 10 general informants in Lao People Democratic Republic during February 2015 and March 2018. The data were verified for their accuracy with triangulation techniques, classified, and analyzed in accordance with the given objectives,The results of the study were presented in a descriptive analysis form.             The results of the study, 1. In terms ofthe lives and works of all 12 senior molam singers, showed that all of them were outstanding in lam performing arts and had been involved and well known through many lam competitions.                2. On the lam competition process in scholarly ways of senior molamartists, there were three steps: 2.1) Before Lam Competition, each molam singer had to prepare information ready for the competition; 2.2) During Onstage lam Competition. Each molam had to listen to his/her counterpart attentively, and remember its contents; 2.3) After Onstage Lam Competition. After finishing each lam competition, each molam singer had to evaluate their weak points which they failed to response correctly and properly inquiring more knowledge for the next lam competitions. Each molam singer would search for more knowledge on these matters, preparing themselves for next lam competitions.            3. On Lam competitiontransmission, it was done in three forms: 3.1) the through learning at the teacher’s home; 3.2) through observations onlamstages; and3.3) through their own document studies and through observations lam competitions in the community.en
dc.description.abstract          การวิจัยเรื่อง  กระบวนการสืบทอดการลำประชันตามวิถีปราชญ์ของศิลปินอาวุโสในสาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว นี้ เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ มีความมุ่งหมายเพื่อ 1) ศึกษาประวัติความเป็นมาของศิลปินหมอลำอาวุโสในสาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว 2) ศึกษากระบวนการลำประชันตามวิถีปราชญ์ของศิลปินอาวุโสในสาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว และ 3) ศึกษาวิธีการสืบทอดของการลำประชันตามวิถีปราชญ์ของศิลปินอาวุโสในสาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาวผู้วิจัยได้ทำการเก็บข้อมูลทั้งข้อมูลเอกสารและข้อมูลภาคสนาม ในการเก็บข้อมูลภาคสนามผู้วิจัยได้เก็บข้อมูลโดยการสัมภาษณ์และการสังเกต จากกลุ่มผู้รู้จำนวน 10 คน  กลุ่มผู้ปฏิบัติจำนวน 12 คน และกลุ่มผู้ให้ข้อมูลทั่วไปจำนวน 10 คน ในเขตพื้นที่สาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว ระหว่างเดือนกุมภาพันธ์  2558 ถึงเดือนมีนาคม  2561  นำข้อมูลที่ได้มาตรวจสอบความถูกต้องด้วยวิธีการแบบสามเส้า จัดหมวดหมู่และวิเคราะห์ตามจุดมุ่งหมายที่ตั้งไว้ แล้วนำเสนอผลการวิจัยด้วยวิธีการพรรณนาวิเคราะห์ ผลการวิจัยพบว่า            1. ประวัติความเป็นมาของศิลปินอาวุโสทั้ง 12 คน เป็นบุคคลที่มีความชำนาญในการการแสดงหมอลำเป็นอย่างดี มีประสบการณ์ในการลำประชันทุกคนเพราะเป็นศิลปินหมอลำที่มีชื่อเสียง ผ่านเวทีการลำมาอย่างมากมาย            2. กระบวนการลำประชันตามวิถีปราชญ์ของศิลปินอาวุโสนั้น ประกอบด้วย 3 ขั้น ตอน คือ 2.1) ขั้นก่อนการลำประชันต้องมีการเตรียมข้อมูลเกี่ยวกับงานที่จะไปแสดง 2.2) ขั้นขณะการลำประชันบนเวทีในการลำประชันบนเวที หมอลำจะต้องตั้งใจฟังและจดจำสิ่งที่คู่ลำถาม และ2.3) ขั้นหลังการลำประชัน เมื่อเสร็จสิ้นการลำประชันทุกครั้งต้องวิเคราะห์ว่าจุดอ่อนจุดใด ที่เราพ่ายแพ้แก่คู่แข่ง เพื่อนำไปศึกษาเรียนรู้เพิ่มเติมในการลำประชันครั้งต่อไป              3. การสืบทอดการลำประชัน แบ่งได้เป็นสามวิธีคือ 3.1) สืบทอดโดยการเรียนกับครูที่บ้าน3.2) สืบทอดโดยการสังเกตและจดจำการลำของครูและของคู่ลำบนเวทีที่ครูลำ  และ3.3) สืบทอดโดยการศึกษาเพิ่มเติมด้วยตนเอง เช่นศึกษาจากเอกสารหรือศึกษาจากการสังเกตการลำต่างๆ ที่มีในชุมชน  th
dc.language.isoth
dc.publisherMahasarakham University
dc.rightsMahasarakham University
dc.subjectกระบวนการสืบทอดth
dc.subjectลำประชันth
dc.subjectศิลปินอาวุโสในส.ป.ป.ลาวth
dc.subjectProcess Accordingen
dc.subjectLam Competitionen
dc.subjectLao Scholarlyen
dc.subject.classificationArts and Humanitiesen
dc.titleLam Competition Process in Scholarly Ways of Senior Molam Artists in  Laos People Democratic Republicen
dc.titleกระบวนการสืบทอดการลำประชันตามวิถีปราชญ์ของศิลปินอาวุโสในสาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาวth
dc.typeThesisen
dc.typeวิทยานิพนธ์th
Appears in Collections:College of Music

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
56012060004.pdf4.39 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.