Please use this identifier to cite or link to this item: http://202.28.34.124/dspace/handle123456789/581
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorApiruk Phoosangaen
dc.contributorอภิรักษ์   ภูสง่าth
dc.contributor.advisorNarongruch Woramitmaitreeen
dc.contributor.advisorณรงค์รัชช์ วรมิตรไมตรีth
dc.contributor.otherMahasarakham University. College of Musicen
dc.date.accessioned2019-11-19T09:52:44Z-
dc.date.available2019-11-19T09:52:44Z-
dc.date.issued26/7/2019
dc.identifier.urihttp://202.28.34.124/dspace/handle123456789/581-
dc.descriptionMaster of Music (M.M.)en
dc.descriptionดุริยางคศาสตรมหาบัณฑิต (ดศ.ม.)th
dc.description.abstractThe study of  Lai Pin Isan : Compositional Technique and Performance Styles of Thongsai Tuptanon and Boonma Kaowong. It is a qualitative research aims to study the history and work of Thongsai Tuptanon and Boonma Kaowong.  Study the  compositional technique Lai Pin Isan of Thongsai Tuptanon and Boonma Kaowong. Study the performance styles Lai Pin Isan of Thongsai Tuptanon and Boonma Kaowong. The results of the study were as follows 1) The look of Pin Isan of  Thongsai Tuptanon have  2 lines. Pin Isan is made from tamarind wood and part skull and neck is the same piece. Top of the neck harp made a head of Kanok pattern. There is a contact or receiver attached to the skull and sound  stage have 11 sound. Harp strings are made from military telephone line. Pic-harp is made from animals as cow horn, buffalo horn by making a long triangle. The look of Pin Isan  of  Boonma Kaowong have  3 lines. Pin Isan is made from core of cane or takhian wood and part skull and neck is the same piece. There is a contact or receiver attached to the skull and sound  stage have 9 sound. Harp strings are made from bicycle brake wire. Pic-harp is made from plastic as bottle, 2T oil bottle by making was triangle or use guitar pick. 2) The  compositional technique Lai Pin Isan of Thongsai Tuptanon and Boonma Kaowong. The study show that Lay Teay ,Lay Lam Ploen,Lay Soy have compositional technique main melody And melody development is their own identity can be used appropriately and interestingly.3) The  performance styles Lai Pin Isan of Thongsai Tuptanon and Boonma Kaowong. The study show that Lay Teay ,Lay Lam Ploen,Lay Soy there are Setting the Sai Phin is Dual 5 Perfect  have scale La and scale Me but can play scale A Minor, D Minor, G Major and have moved intervals to get the sound as you want. Using techniques  play are Didlong, Didslupkinlong, Diddon ,Didkoup, Didlaul, Didsabut ,Didjuk, Didyungsay, and Pomnual up and down regularly according to the rhythm of the song. Flip down regularly according to the rhythm of the song all the songs until the end of the song.en
dc.description.abstractการศึกษา เรื่อง “ลายพิณอีสาน : กลวิธีการเรียบเรียงและการบรรเลงของนายทองใส ทับถนนและนายบุญมา เขาวง” เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพมีความมุ่งหมายเพื่อ 1) ศึกษาประวัติและผลงานของนายทองใส ทับถนนและนายบุญมา เขาวง 2) ศึกษากลวิธีการเรียบเรียงลายพิณอีสานของนายทองใส ทับถนนและนายบุญมา เขาวง 3) ศึกษากลวิธีการบรรเลงลายพิณอีสานของนายทองใส ทับถนนและนายบุญมา เขาวง ผลจากการวิจัยพบว่า 1) ลักษณะพิณอีสานของนายทองใส ทับถนน เป็นพิณ 2 สาย พิณทำจากแก่นไม้มะขามส่วนกะโหลกและคอนั้นเป็นชิ้นเดียวกัน ด้านบนของคอพิณทำเป็นหัวรูปลายกนก มีคอนแท็คหรือตัวรับเสียงติดอยู่ที่กะโหลก และมีขั้นเสียงทั้งหมด 11 ขั้น สายพิณทำมาจากสายโทรศัพท์ของทหาร ปิ๊กพิณทำจากเขาสัตว์ เช่น เขาวัว เขาควาย โดยทำเป็นรูปสามเหลี่ยมยาวๆ ลักษณะพิณอีสานของนายบุญมา เขาวง เป็นพิณ 3 สาย พิณทำจากแก่นไม้แคนหรือไม้ตะเคียนและกะโหลกและคอนั้นเป็นชิ้นเดียวกัน คอนแท็คหรือตัวรับเสียงติดอยู่ที่กะโหลก มีขั้นเสียงทั้งหมด 9 ขั้น สายพิณทำมาจากลวดเบรกรถจักรยาน ปิ๊กพิณทำจากพลาสติก เช่น ขวดน้ำ ขวดน้ำมัน 2T โดยทำเป็นรูปสามเหลี่ยม หรือใช้ปิ๊กกีต้าร์ 2) กลวิธีการเรียบเรียงลายพิณอีสานของนายทองใส ทับถนนและนายบุญมา เขาวง ผลการศึกษาพบว่า ลายเต้ย ลายลำเพลิน ลายสร้อย มีการเรียบเรียงทำนองหลักและการพัฒนาทำนอง เป็นเอกลักษณ์ของตนเอง มาใช้ได้อย่างเหมาะสมและน่าสนใจ 3) กลวิธีการบรรเลงลายพิณอีสานของนายทองใส ทับถนนและนายบุญมา เขาวง พบว่า ลายเต้ย ลายลำเพลิน ลายสร้อย มีการตั้งสายพิณเป็น คู่ 5 เพอร์เฟค เสียง ลา(A) กับ มี(E) แต่สามารถเล่นได้ทั้งบันไดเสียง A ไมเนอร์, D ไมเนอร์, G เมเจอร์ และมีการย้ายขั้นคู่เสียงเพื่อให้ได้เสียงตามที่ต้องการ มีการใช้เทคนิคการบรรเลง คือ ดีดลง ดีดสลับขึ้นลง ดีดด้น ดีดควบ  ดีดเล๋ว ดีดสะบัด ดีดกรอ ดีดจก ดีดยั้งสาย และพรมนิ้วขึ้นลงอย่างสม่ำเสมอตามจังหวะของเพลง ดีดลงอย่างสม่ำเสมอตามจังหวะของเพลงจนจบเพลงth
dc.language.isoth
dc.publisherMahasarakham University
dc.rightsMahasarakham University
dc.subjectลายพิณอีสานth
dc.subjectนายทองใส ทับถนนth
dc.subjectนายบุญมา เขาวงth
dc.subjectกลวิธีการเรียบเรียงพิณth
dc.subjectการบรรเลงพิณth
dc.subjectLai Pin lsanen
dc.subjectTHONGSAI TUPTANONen
dc.subjectBOOMMA KAOWONGen
dc.subjectCompositional Techniqueen
dc.subjectPerformance Stylesen
dc.subject.classificationArts and Humanitiesen
dc.titleLai Pin lsan : Compositional Technique and Performance Styles of Thongsai Tuptanon and Boomma Kaowongen
dc.titleลายพิณอีสาน : กลวิธีการเรียบเรียงและการบรรเลงของนายทองใส ทับถนน และนายบุญมา เขาวงth
dc.typeThesisen
dc.typeวิทยานิพนธ์th
Appears in Collections:College of Music

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
58012080007.pdf8.34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.